23948sdkhjf

Posten anker etter at «lastebilkartell» ble frifunnet

Anker dommen der Posten ikke fikk en krone etter å ha krevd 900 millioner.

TUNGT NEDERLAG: Posten er uenig i tingrettens bevisvurderinger og leverte ankeerklæring i forrige uke.

– Lastebilprodusentene har erkjent å ha samarbeidet ulovlig i 14 år. Ifølge økonomiske analyser utført for Posten har det ulovlige samarbeidet ledet til høyere lastebilpriser, noe som har medført økte innkjøpskostnader for Posten, sier advokat Kari Sigurdsen i Haavind, som representerer Posten Norge AS, til E24.

Det var Daf, Volvo/Renault, Man og Daimler som ble frifunnet i tingretten. Dommen falt i slutten av februar.

Søksmålet fra Posten dreide seg om at Posten mente at de hadde betalt i 264 millioner kroner for mye for flere enn 1900 lastebiler kjøpt i perioden 1997 til 2011. Kravet på i alt 901 millioner kroner inkluderte tapt avkastning på investert kapital. Tingretten mente at det ikke var sannsynliggjort at det ulovlige prissamarbeidet hadde påført saksøkerne økonomisk tap.

Bakgrunnen for kravet fra Posten er EU-kommisjonens etterforskning av en rekke europeiske lastebilprodusenter tilbake i 2011. Resultatet av etterforskningen ble et forlik i 2016 der Volvo/Renault, Daimler, Iveco og DAF ble ilagt en bot på 28 milliarder kroner. Scania fikk en egen bot på 8,2 milliarder kroner. Denne avgjørelsen er ennå ikke rettskraftig.

Også Tine og Diplom Is har tatt ut søksmål mot lastebilprodusentene. Dette søksmålet er blitt utsatt i påvente av behandlingen av Postens søksmål.

Opphav og kilder: E24.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062