23948sdkhjf

Scania og Volvo om Enova-kutt: - 28 dagers varsel er altfor kort

Enovas beslutning om å stanse støtten til biogasskjøretøy kom som lyn fra klar himmel på bransje og kunder.

TUNGE REAKSJONER: - Biogass blir mindre attraktivt, slår bærekraftdirektør i PostNord fast.

Tidlig onsdag morgen sendte Enova ut en pressemelding der det statlige organet kunngjorde at støtteordningen for biogasskjøretøy ville falle bort innen utgangen av mai. Enovas begrunnelse for å fjerne støtten kan du lese her

Den korte fristen har fått mange til å reagere.

- Når subsidieordninger fjernes så fort, greier vi ikke å snu oss. Et varsel på 28 dager er altfor kort, sier kommunikasjonsdirektør John Lauvstad i Norsk Scania.

Også Volvo Norge synes fristen er kort.

- Vi har alle visst at støtten fra Enova vil ta slutt en dag, men vi mener det er for tidlig å kutte støtten nå, og fristen fra bransjen får beskjed til det faktisk iverksettes, er svært kort, sier Preben Wilhelmsen, markeds- og kommunikasjonssjef i Volvo Norge.

Ingen av de to har registrert noe forvarsel om endringen i støtten fra Enova.

- Biogass fortsatt en del av løsningen

- Vi har forståelse for at det blir endringer i støtte, men da må det være forutsigbart, sier Lauvstad. Han mener at godkjenningsordningen med Euro-klasser for utslipp er forbilledlig i så måte. I denne ordningen er alle skjerpelser og endringer varslet med lang tidshorisont.

Også Wilhelmsen i Volvo understreker behovet for langsiktighet.

- Vår bransje bærer generelt preg av mye og omfattende planlegging med tanke på type kjøring. I tillegg så er det mange anbud ute som gjør at du kan levere inn en pris i dag, og så får du svar på anbudet den 15. juni, og har plutselig fått en regning som du ikke har tatt høyde for i ditt anbud, fordi bilen plutselig ble noen hundre tusen dyrere. Tar vi med horisonten på hvor raskt kunder kan få bil i dagens situasjon, med krig og omfattende forsinkelser som en følge av den og etterdønninger av pandemien, så gir dette næringen svært uforutsigbare rammevilkår med denne drivlinjen. Til syvende og sist kan dette være med på å bremse opp den kortsiktige satsningen på grønnere transport, sier han.

- Er dette slutten for biogasskjøretøy?

- Nei, jeg tror ikke det. Biogass er den del av løsningen på vei mot nullutslipp. Ekstrakostnaden er mye lavere med biogasskjøretøy enn med andre nullutslippsløsninger, og kjøretøyene har lengre rekkevidde. Men biogass som drivstoff fikk en trang start fordi det har tatt tid å bygge ut stasjonene, sier Scanias John Lauvstad.

Også Wilhelmsen i Volvo Norge mener at biogasskjøretøy har en framtid.

- Vi tror på produktet generelt sett, og at kundene vil velge denne drivlinjen likevel, sier han.

Lastebilprodusentene har sett en økning i salget av biogassbiler det siste året. Ifølge OFV ble det solgt til sammen 288 lastebiler over 16 tonn med gassdrift (som kan bruke biogass) de siste 12 månedene. De 12 månedene før det ble det til sammenligning solgt 188 slike lastebiler.

- Støtteordninger forsvinner for tidlig

PostNord i Norge har rundt 40 biogasskjøretøy i drift, og selskapet venter for tida på flere biogasskjøretøy som de har fått støtte til, men som har fått forsinket levering. May-Kristin Solberg Willoch er assisterende direktør bærekraft i PostNord, og også hun reagerer på at Enova tar bort støtten på kort varsel.

Teksten fortsetter under bildet.

- Først og fremst vil jeg si at det er positivt med støtteordninger, for vi er avhengig av dem når ny teknologi skal prøves ut. Men jeg synes at ordningene opphører for tidlig, sier hun, og viser til at støtten til fyllestasjoner også ble fjernet.

Solberg Willoch tror ikke at bortfallet av Enova-støtte vil bety at PostNord slutter å kjøpe biogasskjøretøy.

- Men det blir mindre attraktivt, slår hun fast.

Støtten fra Enova er på 40 prosent av merkostnaden for en biogasslastebil sammenlignet med en lastebil drevet av diesel.

- Den støtten har det vært verdt å få med seg, men vi trenger forutsigbarhet og faste rammer, sier Solberg Willoch.

- Ubegripelig, sier foreninger og forbund

I en samlet uttalelse skriver Elbilforeningen, Bilimportørenes Landsforening og Norges Bilbransjeforbund at de stiller seg undrende til Enovas beslutning.

- Dette er ubegripelig, og et stort tilbakeslag for overgangen til nullutslipp, mener bransje- og forbrukerorganisasjonene.

Forenings-trioen peker på at det er en utfordring med Enova at organet primært har som oppgave å bidra til såkalt markedsintroduksjon for utslippsfrie alternativer.

- For transportbransjen er nullutslippsteknologiene i stor grad introdusert på markedet allerede, men har både merkostnad i innkjøp og bruksulemper for virksomhetene, skriver de i uttalelsen.

Opphav og kilder: Originalartikkel fra Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141