23948sdkhjf

Gedigen bransjefest i emning: Status på Transport og logistikk 2023 per nå

I slutten av september arrangeres det som kan blir tidenes bransjehappening for oss som jobber med transport og logistikk i Norge. Det skjer i Lillestrøm.

TUNGT ARRANGEMENT: Det finnes konferanser, det finnes utstillinger, det finnes messer og festivaler. Og en gang iblant samkjører stjernene seg og lyser som besatt samtidig.

I år er det stor fare for at det skjer når samferdselsministeren klipper snoren og åpner Transport og logistikk 2023. Det skjer torsdag 28. september.

Faktaboks: Transport og logistikk 2023 er en sammenslåing av NLFs Transportmesse (som normalt arrangeres hvert tredje år) og NHO/Norsk Industris konferanse Transport og Logistikk, som har vært arrangert årlig siden 1958. Kombinasjonen konferanse og messe har vært gjennomført en gang tidligere, i 2019, den gang med 230 utstillere og 15.000 besøkende.

Det er selvsagt farlig å skryte av en fest før den faktisk har funnet sted. Likevel, med det konferanseprogrammet som nå utkrystalliserer seg, samtidig som vi vet 30.000 kvadratmeter utstilling er så godt som utsolgt – det gjør fasiten til en nobrainer:

Dette blir årets fag- og festmål for både logistikk, veitransport, bileiere og sjåfører, norske havner og jernbanefolk.

Kunnskap og kontaktnett

- For vår del har vi helt enkelt to mål vi skal nå for å kunne si at vi lykkes, forklarer Jo Eirik Frøise i Norsk Industri. Frøise har i 20 år nå vært hjernen bak konferanseprogrammet.

- For det første skal alle som besøker oss føle at de får tilskudd av ny kunnskap, noe de ikke visste fra før. For det andre skal de ha følt på gleden av å «mingle» - altså at de treffe bekjente, kontakter og nye mennesker som bidrar til å utvide sitt nettverk av mennesker man jobber med.

Messeveteranen Trond Andersen i Nova Spektrum (som noen av oss fortsatt kaller Norges varemesse), bekrefter langt på vei det Frøise sammenfatter som mål for utstillingens del.

- Det er ikke besøkstallene i seg selv som er vårt sentrale mål, men at de rette personene kommer, og at utstillerne får beslutningstagerne til sine stands. Og det betyr jo dermed mer kunnskap og utvidet nettverk – og kanskje til og med god business der og da.

Mer i plenum

Alle som har vært på en, og kanskje mange, av Transport og logistikk-konferansene de siste årene vet at den kanskje største utfordringen som deltager faktisk er å velge mellom alle de interessante «sporene» - dvs. både emner og foredragsholdere - som legges opp.

Vi kommer tilbake til detaljer om programmet senere, men en av nyhetene, eller innovasjonene, for årets konferanse er derfor at på første konferansedag går alt i plenum.

- Det tror vi blir godt mottatt, mener Frøise.

- Totalt har vi hele 17 temaer som skal belyses, og til sammen 70 foredragsholdere. Men siden noen temaer og foredragsholdere har interesse for nesten alle, satser vi på løsningen med en plenumsdag. På dag to deler vi det tydeligere inn i «spor» hvor publikummet kan forvente dypere nisjekunnskap innen sine fagfelt.

NLF med bileierfokus

Kjell Olafsrud i NLF sitter ytterst på stolkanten mens vi prater, og vil gjerne ha fram at det i tillegg kommer 20 foredragsholdere i utstillingen også, men i et helt annet format.

- Det geniale med kombinasjonen konferanse og utstilling er jo at vi får hele spekteret av mennesker og roller i bransjene til samme arrangement. På utstillingen er det for vår del bileierne og sjåførene som er hovedmålgruppe. Ikke i motsetning til, men i tillegg til de mer akademiske foredragene på konferansen, skal vi kjøre en serie miniseminarer på utstillingen hvor vi trekker problemstillingene helt ned til håndfast hverdagsnivå.

Olafsrud trekker fram alt fra dialogene på kontrollplass mellom utekontroll og sjåfør til rekruttering og hva mobilitetspakken nå betyr i praksis for bileierne.

Et annet solid tiltak er en veileder fra NLF som skal hjelpe bileiere gjennom det stadig økende og mer komplekse ansvaret man har for dokumentasjon av påbygg på bilene, både i eietiden, men ikke minst når bil videreselges.

- I tillegg ser vi at det for flere av våre medlemmer, spesielt de litt større bedriftene, nå kan være aktuelt også å delta på konferansen fordi man kan kombinere det med utstillingen, legger Olafsrud til.

Rekruttering og kompetanse er en evig og økende utfordring for sektorene representert på utstillingen. Det etter hvert kjente prosjektet "Følg drømmen, ikke strømmen" fra NLF og opplæringskontorene skal derfor ut på en turne som ender på Transport og logistikk 2023.

- Ja, vi tenker og forbereder at vi kan få inn noe sånt som 1500 skoleelever på besøk, skyter Trond Andersen inn.

Du kan også lese mer fra arrangørene på hjemmesiden www.transport-logistikk.no 

Smakebiter fra konferanseprogrammet

Å sette opp et godt konferanseprogram er en kunst. Når man først har oppnådd et godt renomme og tilbakevennende kunder, da skal man for det første ikke avvike for mye fra originaloppskriften – og samtidig venter publikum å bli overrasket og nyheter.

Av glamour nevnes samferdselsministeren som snorklipper, forøvrig minister nummer 34 som åpner konferansen gjennom årene – og NRK-profil Selda Ekiz som ordstyrer. Det kan hende hun forbindes med barneprogram, men har blant mye også mastergrad i fysikk og mottok mensaprisen i 2019.

Og da har man satt en tone. Deretter kommer sporene:

1 - Når konferansen skal ta for seg alt det viktige i våre bransjer, er det umulig å utelate «Miljø og bærekraft». Her skal hele perspektive dekkes, elt «ned» til transportørenes praktiske behov.

2 – Innovasjon i transportbransjen, somp er det fine ordet for forbedringer som ofte skjer naturlig med de rette folka, men som ofte også trenger en liten dytt. Digitalisering er et nøkeklord, og siden jeg spurte om det, også bruk av kunstig intelligens.

3 – Politikere fra alle partier settes sammen for å forklare hvordan de skal løse utfordringene våre – og de kommer til å møte skarpe tunger både fra tidligere politikere som nå ser dette fra utsiden (vi kan nesten gjette hvem) og er analytiske samfunnsdebattanter.

Innunder hovedsporene kommer stort sett alle de viktige utfordringene bransjene har, og vi nevner litt fra det som er røpet:

  • nye utfordringer i det globale bildet betyr at forsyningskjeder og leveringssikkerhet får en helt ny aktualitet – Mærsk kommer
  • hvordan løses kompetansebehovet alle arbeidsgiverne har hos sine folk
  • lønnsomhet i logistikken, fra bestilling via lager  til last-mile-leveransen
  • samferdselspolitikken når NTP skal rulleres, samtlige etater forklarer sitt ståsted
  • de grønne transportprogrammene fra både land, sjø og luft – er de koordinerte?
  • havnene må svare for den evige utfordringen med å få gods over på sjøveien

Og mye mer.

PS! Mange organisasjoner er med å arrangere. På bildet under fra venstre: Geir A. Mo (NLF), Are Kjensli (NHO Logistikk og Transport), Arnt-Einar Litsheim (Norske Havner), Kjetil Dale (Styreleder påbyggergruppen i Norsk Industri), Trond Andersen (NOVA Spektrum), og Jo Eirik Frøise (Norsk Industri). Foto: NOVA Spektrum

Opphav og kilder: En originalartikkel fra Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109