23948sdkhjf

E16-tunnelen: Slik kles den innvendig

TUNG ANLEGGSJOBB: Innkledningen av Bukkesteinshøgdtunnelen på E16 mellom Sandvika og Sollihøgda er nå kommet så langt at hele garderoben tas i bruk.

Før prosjektet og entreprenøren Skanska tar sommerpause i fellesferien er omlag 500 av i alt 590 veggelementer i betong montert på tunnelveggene i den 800 meter lange to løpstunnelen. Det tilsvarer en total veggflate i tunnelene på 8.800 kvadratmeter.

Videre har tunneltaket blitt påført 15.100 kvadratmeter med såkalt PE-skum, som er en viktig del av den omfattende vann- og frostsikringen. Tunneltaket er også kledd med 13.000 kvadratmeter med armering og vel 8.000 kvadratmeter brannsikring og montering av armeringsstoler.

Entreprenøren Skanska tar anleggspause i fellesferien som starter om en drøy uke, og fortsetter arbeidet med tunnelen i august. Bukkesteinshøgdtunnelen er en av to tunneler på E16 Bjørum-Skaret hvorav Sollihøgdtunnelen er den lengste på 3,4 kilometer. Her vil innkledningsarbeidet starte i 2024.

Den nye 8,4 kilometer lang motorvegen fra Bjørum i Bærum til Skaret i Hole skal etter planen åpne i 2025.

Armering monteres på PE-skum i tunneltaket. Foto: Atle Strøm

Opphav og kilder: Statens vegvesen

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125