23948sdkhjf

Lastebilsalg: Innkjøpsmakt bak gigantordre til Scania

Det er et svært innkjøpssamarbeid som står bak britisk bestilling av 2400 diesebiler og 100 elbiler fra Scania i en enkelt kontrakt. Til inspirasjon for norske lastebileiere?

TUNG INNKJØPSMAKT: Det var et rekordstort salg Scania kunne melde om denne uken, på totalt 2500 biler.

Men det er ikke lettvektere som står bak kjøpet, så det hadde sannelig vært interessant å være flue på veggen i forhandlingene.

For der ikke bare lett å være lastebilselger når kunden har en bilpark på mange tusen biler i ryggen. Det er nemlig et bra forhandlingskort.

Consortium Purchasing Group...

Men hvem er kjøper av disse 2500 bilene? Tilsynelatende «Consortium Purchasing Group». Hørt om dem? Næh, etter lettere googling synes ikke CPG å være annet enn nettopp det ordene betyr, et innkjøpssamarbeid.

Og dette samarbeidet er mellom tre selskapsgrupperinger som hver for seg driver mye og forskjellig type transport. Det er:

  • Culina Group, for det meste kjøletransport
  • WS Group, for det meste bygg og anlegg
  • W. Jenkinson Group, tømmer og skogprodukter

Når vi kikker nærmere på disse «Group»ene, finner vi imidlertid en lang rekke transportselskaper under der igjen, hvorav flere kjente navn.

Sterk trio, hvor mange tusen biler?

 Culina Group Limited er «et britisk logistikkselskap for mat og drikke, som eier en rekke andre merker, inkludert Eddie Stobart Group, og er et heleid datterselskap av Müller Group.

Serlskapet har 22.000 ansatte og en omsetning på ca. 28 milliarder kroner». Gruppen tilbyr hele spekteret av behov i verdikjeden, inkludert noen tusen biler og eget bemanningsselskap.

WS Group er etter alt å dømme samlet under WS Transportation, med syv underselskaper – klikk for link. Det er riktignok et ungt selskap etablert i 2014, men med noen ganske interessante navn, William og Edward Stobart.

Selskapet tilbyr et bredt spekter av transporttjenester, men fokuserer på transport for bygg- og anleggsindustrien. Gruppens samlede omsetning og bilpark er ikke lett å få oversikt over, men liten er den ikke.

A.W. Jenkinson Group er i dag etter alt å dømme A.W. Jenkinson Transport Ltd, tidligere del av Forrest Products, og nå en av kongedømmets større transportører.

For sin egen modergruppering opplyser de om frakt av blant annet fire millioner tonn diverse skogprodukter årlig.  Selskapet opererer til enhver tid 700 biler, stort sett Volvo og Scania, kan vi lese.

Oppsummert: Innkjøpsmakt.

Hva er beste i Norge på innkjøpssamarbeid lastebiler?

Men om man er norsk lastebilselger; Hva tilsvarer «Consortium Purchasing Group» om vi overfører dette til lastebilsalg i hjemlige forhold?

Det nærmeste er vel å møte Posten Bring ved forhandlingsbordet, tenker jeg, som er omtrent på linje med Asko, mens samlingen Tine/Felleskjøpet/Diplomis er et godt hakk mindre å håndtere. 

Og i den private norske sfæren er det nesten bare «små» aktører. Det antagelig største "private" er samarbeidet Litra, Gausdal Landhandleri, Surnadal Transport og LRN Transport, og med der også Toten Transport.

- Den den store synergieffekten, som vi har fått ut raskere enn ventet, er både på innkjøp av transportmateriell og i felles markedsslagkraft når vi er i dialog med de riktig store aktørene. Da kommer størrelsen til sin rett, sa konsernsjef Vegard Narmo da vi spurte ham i fjor høst.

Men innkjøpssamarbeid behøver ikke være forbeholdt offentlige aktører eller store private selskaper. Også blant små og mellomstore transportselskaper er det i dag mange sterke og gode nettverk på selve transporten, mer og mindre formalisert. 

Slike samarbeid kan antagelig i mange tilfeller utvides til innkjøpssamarbeid på lastebiler også. Sjekk oversikten over Norges 2562 største i godstransport på vei her.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Scania og mange flere kilder

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.113