23948sdkhjf

Lastebileierne er forbanna, skal aksjonere mot Oslofjordforbindelsen på tirsdag

TUNG MARKERING: Nå blir det konvoi og kø og sinna lastebileiere nær hovedstaden!

Det er NLF selv som melder om aksjon på tirsdag. – Det er ikke så ofte transportnæringen bruker utestemmen, men nå er det på tide, sier fylkesleder i Norges Lastebileier-Forbunds avdeling Buskerud, Per Einar Sand.

Oslofjordforbindelsen

Saken er:

Sammen med Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Røyken næringspark, Asker Næringsforening og Drammen Næringsforening skal det kjøres lastebilkonvoi for å markere for politikerne hvorfor Oslofjordforbindelsen trengs.

En konvoi vil starte fra Lier og en annen fra Frogn/Vinterbro. Deretter møtes de i Røyken Næringspark, hvor lokalpolitikere, stortingspolitikere, næringslivet og transportbransjen vil delta. 

Det handler om Oslofjordforbindelsen. Den strekker seg fra Oslofjordtunnelen og videre til E134 Dagslett og E18 Spikkestad til Lier i Asker kommune.  

Sand er selv daglig leder i GS-Transport, som har 25 biler, og bedriften kjører åtte - ti lass per dag via Oslofjordforbindelsen. Han har lang erfaring med å kjøre på den ulykkesutsatte strekningen og understreker hvor viktig det er at noe gjøres umiddelbart. 

– Veistrekningen er knutepunkt for 20.000 kjøretøy per dag, hvorav 12 prosent er tunge kjøretøy. Da er det krise at dagens vei er fylt med nabolag, rundkjøringer og 50- og 40-soner. Veien er rett og slett ikke bygget for trafikken, forklarer Sand. 

Han har utallige historier om problemene som oppstår under transportkjøringen. - Det er køer, stor fare for trafikkuhell og store ulykker. I tillegg er det utfordringer med stenging av Oslofjordtunnelen som også påvirker hele veinettet på Lier-siden, forteller Sand. 

Omkjøringsmulighetene er dårlige, da må all trafikken gjennom Oslo, som allerede er en tungt belastet strekning.

Han mener at noe må gjøres raskt for næringslivet i Drammen, Lier og Asker er avhengig av en transportvei som kan håndtere aktiviteten som foregår i området. 

Stengt 300 ganger i året 

Nytt løp i Oslofjordforbindelsen ligger øverst på Statens vegvesens prioriteringsliste, mens E134 Dagslett-E18 ligger på tidende plass. 

– Nå må disse gryteklare prosjektene gjennomføres med tanke på sikkerheten til våre medarbeidere og til trafikantene som her står i fare, understreker Bjerke.   

Neste store utfordring på Oslofjordforbindelsen er Oslofjordtunnelen. NLFs regionsjef for Østfold, Oslo og gamle Akershus, J. Kristian Bjerke, påpeker at næringslivet i Follo-området, i tillegg til Drammen, Lier og Asker også er avhengig av tunnelen som kobler Oslofjorden sammen.  

– I snitt er tunnelen stengt rundt 300 ganger per år og stengingene er en miks av motorstopp, gjenstander i veibanen eller dårlig sikret last. Dette er utenom planlagt stopp for veiarbeid. Når tunnelen stenger, må igjen 20 000 kjøretøy, kjøre om Oslo i stedet. Det koster mye i både drivstoff, slitasje på vei og tid for sjåfører når tunnelen stenger, sier Bjerke. 

Nå skal han lede konvoien fra Frogn-siden gjennom Oslofjordtunnelen og videre til Røyken Næringspark. 

Kritikkverdig 

NLFs Regionsjef for Buskerud, Vestfold og Telemark, Roy N. Wetterstad, vil lede konvoien fra Lier. Han understreker at regulariteten og trafikkavviklingen i området er under enhver kritikk. 

– Oslofjordforbindelsen er kritisk for medlemmer av NLF og alle yrkessjåfører. Vi trenger en sikrere, tryggere og mer forutsigbar vei. Sjåførene våre må vite hvordan dagen deres blir, så vel som kundene, sier Wetterstad.    

– Regjeringen og Stortinget må ta sitt ansvar og sørge for at realisering av disse prosjektene, samt de to øvrige E134 prosjektene på SVV sin topp 10 prioriteringsliste, blir igangsatt, avslutter Wetterstad. 

Opphav og kilder: Pressemelding fra NLF

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078