23948sdkhjf

Rå MAN anleggsbil til K Simonsen Transport AS: - God fremkommelighet er viktig for oss

TUNGE NYBILER: Harstad-bedriften K Simonsen Transport AS jobber i disse dager på Nord-Norges største veiprosjekt, Hålogalandsveien. Da bedriften fikk avtalen på prosjektet ble det klart at de trengte flere tippbiler.

En kort forklaring på MAN sine modellbetegnelser

TGL: Små biler fra 7,5 til 12 tonn
TGM: Mellomkl. fra 12 til 26 tonn
TGS: Store biler fra 19 til 41 tonn.
S står for smal hytte.
TGX: Store biler fra 19 til 41 tonn.
X står for bred hytte.

41: Teknisk vekt på chassis (denne bilen har 44, men typebetegnelse heter 41 likevel)

510: Motorkraften (denne bilen har da 510 hestekrefter)

8x8: Drift på alle 8 hjul.

BB: Parabelfjær foran og bak. (Står for Blad/Blad)
BL: Blad foran, luft bak. (Står for Blad/Luft)

Nybilen er en MAN TGS 41.510 8x8 BB (se forklaring på modellbetegnelsene i rammen til høyre), og ifølge Man Truck & Bus Norge AS den første 8x8 til Nord-Norge på lenge.

Påbygget er Zetterbergs ZD4 dumper, og den er hellakkert av Nessø lakkering AS.

- Prosjektet Hålogalandsveien som vi er med på krever et stort antall biler, og vi måtte øke på med noen flere tippbiler. Blant annet denne nye MAN anleggsbilen som skal gå der med massetransport, sier daglig leder Kurt Simonsen.

Og hvorfor 8x8 spør du? Det var selgeren som mente K Simonsen Transport burde prøve 8x8. Flere av selgerens kunder hadde 8x8, og nå ville de ikke ha noe annet.

- Det er viktig for oss å ha en bil som gir oss god fremkommelighet, og som er stødig å kjøre, sier Simonsen.

- Hvorfor ble valget en MAN?

- Vi har et veldig godt resultat med MAN som anleggsbil sammenlignet med andre merker vi har prøvd på tilsvarende kjøring. Den er veldig god når det gjelder fremkommelighet, stabilitet, og det er førstevalget til maskinførerne, sier Simonsen.

Tungt.no spør hva han mener med at det er førstevalget blant maskinførere.

- På anleggsområdet hender det at lastebilene står fast og må ha hjelp av gravemaskinene for å komme seg løs. Med en 8x8 er dette aldri et problem, derfor foretrekker maskinførerne 8x8 istedenfor 8x4, sier han.

Han legger til at søsterselskapet K Simonsen Storbilsenter AS er serviceverksted for MAN, noe som betyr at de da har serviceverksted med dyktige folk nært prosjektet. Siden september 2013 har K Simonsen Transport og K Simonsen Storbilsenter hatt felles hovedkontor i Harstad.

- Har det vært lang leveringstid på denne bilen?

- Vi hadde bestilt en slik bil for levering i juli i år, med den har fortsatt ikke kommet. Heldigvis dukket det opp en tilsvarende bil i MAN-systemet som vi fikk overta, sier Simonsen.

K Simonsen Transport har i dag både Volvo, MAN og noen Scania i flåten. Det er 12 kranbiler/kransemier, tungtrekkere, brakkebiler, krokbiler, tippbiler, tippsemier, en pumpebil Weber gulvavretting, en blåsebil for løs leca, og fem mobilkraner. I tillegg har bedriften maskinhengere, brønnhengere, uttrekkshengere og jumbo.

K Simonsen Transport AS har sitt hovedkontor på Harstad. På proff.no står bedriften med nær 105 millioner kroner i driftsinntekter i 2022, og et resultat før skatt på 3,4 millioner kroner.

De siste årene har bedriften hatt en god økning i både driftsinntekter og resultat. Daglig leder Kurt Simonsen forklarer det slik:

- I 2017, etter 23 år, mistet vi kontrakten med Tine tanktransport, som bestod av innhenting av melk fra gård med seks vogntog. Det var den gang hovedinntekten til K Simonsen Transport AS. Vi satt igjen med 17 biler, to mobilkraner, kranbiler og noen trekkvogner med åpne hengere. Spørsmålet ble da hvilken strategi vi skulle velge, og hva veien videre skulle være.

- Vi valgte å fortsette og nye dører åpnet seg. Vi fikk en kontrakter med flere forskjellige, blant annet med forsvaret på tungtrekking, Norsk Stål, Optimera og XL Bygg. Vi fikk fem biler i kjøring med betongelementer til en stor utbygging av forsvarsdelen på Evenes lufthavn og mange store bygg i Harstad og omegn. Det ble gjort store investeringer i kranbiler, mobilkraner tippbiler ,tippsemier og lignende.

- Bilparken vår økte, og vi hadde 40 biler på det meste. Nå har vi 36 biler og 5 mobilkraner, og 63 ansatte, noen vikarer og fire lærlinger. Disse er fordelt på 5,5 stillinger på administrasjon, 1,5 stilling på verksted og 56 stillinger som kransjåfører og sjåfører.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125