23948sdkhjf

Sotra Link er godt i gang med støpingen av fundamenter til Nye Sotra bru

TUNGE TÅRN: To digre tårn er nå i ferd med å reise seg på den ene siden av Nye Sotra bru. Totalt kommer tårnene til å få en høyde på 145 meter over havet.

Håkon Matre i Statens vegvesen er kontraktsansvarlig for Nye Sotra bru. Han forteller til Tungt at senkekassene er på plass og arbeidet med å støpe selve fundamentet til brutårnet er godt i gang.

Sotra bro er en hengebro som kommer til å få en total lengde på 901 meter. Hovedspennet er på 605 meter. Med fire felts vei, pluss gang- og sykkelvei, kommer broa til å bli 29 meter bred og dermed den bredeste hengebroen i Norge. Les også: Dette blir verdens største heldigitale hengebru. 

–Vi har begynt å støpe begge fundamentene på Øygarden som ligger på Knarrvika-siden av brua, sier Matre. 

Det benyttes klatreforskalling på tårnene. Hittil har de kommet «tre flytt» oppover tårnet. Totalt vil det bli 28 flytt oppover i forskallingen. Først skal tårnene bygges helt opp til høyde med kablene, deretter vil det bli fem ytterligere flytt oppover.

–Den ekstra høyden har to funksjoner. For det første skal det beskytte tårnsadelen. I tillegg har det en estetisk effekt når tårnet blir høyere. Det beskytter altså kablene, samtidig som uttrykket til konstruksjonen blir slankere, sier Matre.

Med en bred bro og lave tårn, skal dette være en måte å kompensere for dette på.

Akkurat nå er tårnene omtrent 17 meter høye.

–Vi har kommet fire flytt oppover på det nordre tårnet og tre flytt på det søndre på Knarrvika-siden.

Tårnene skal ha to tverrforbindelser. Det skal lages en rigel eller tverrforbindelse som kjørebanen hviler på. I tillegg blir det en tverrforbindelse på toppen av tårnene.

 

Fremdriften til de kommende tårnene på Drotningsvik-siden

–Arbeidet har til nå gått som planlagt, bortsett fra litt trøblete fjell som har krevd litt ekstra tiltak for å komme ned på rette nivå. Men dette er nå løst, sier Matre.

–I Drotningsvik, er vi er ferdig med sprengningen og borer nå fjellforankring til fundamentene.

Det skal bli to tilsvarende tårn på den siden også.

 

Snart gjennomslag i andre løpet av Koltveittunnelen

Før påske hadde Sotra Link gjennomslag i det første løpet i Kolltveittunnelen.

–Vi forventer et gjennomslag i det andre løpet denne uken.

Arbeid langs hele linja

Det er arbeid langs hele linja, som innebærer flere konstruksjoner, broer og kulverter samtidig.

–Nå hoder vi også på å pele i Straumsundet for de to broene som skal over der og har satt ned ett pelesett, som er omtrent ti peler, sier Matre.

 

Les mye mer om prosjektet HER. Se også bildekarusellen for flere bilder.

TUNGE PROSJEKTER: Tungt.no og AnleggsMagasinet presenterer de største milliardprosjektene innen anlegg i Norge. Se egen samlesak på temaet her...

Dette omtales som et av de dyreste anleggsprosjektene i Norge noen gang. Sotrasambandet er den største enkeltkontrakten Statens vegvesen noen gang har inngått. Det var også den største offentlige veikontrakten som ble tildelt i Europa i 2021.

Bakgrunn:  Nytt Sotrasamband på Vestlandet omfatter bygging av 9,4 km firefelts veg fra kryss med fv. 562 ved Storavatnet i Bergen til kryss ved fv. 561 ved Kolltveit i Øygarden kommune. Om lag 4,6 km går i tunnel, og det skal blant annet bygges en 900 meter lang hengebru. Det skal bygges 19 bil- og fotgjengerunderganger, 23 tunnelportaler, 22 broer og viadukter, og 14 kilometer med fortau og sykkelveier. Det skal også bygges 24 kilometer med tofelts adkomstveier.

Økonomi: Kontrakten, som er tildelt OPS-selskapet Sotra Link, har en verdi på 19,8 milliarder kroner. Totalrammen for prosjektet er 23,1 milliarder 2022-kroner, inklusive forberedende arbeider som har pågått siden 2018. Kontrakten ble signert i mai 2022. 

Tidsplan: Byggetiden for ny firfeltsveg er fem år, og prosjektet skal åpne for trafikk i juni 2027.

Entepriser: Sotra Link AS har satt ut arbeidet i kontrakten til to hovedentreprenører. Det er joint venture-selskapet Sotra Link Construction JV ANS (som består av består av entreprenørselskapene Webuild (Italia), FCC Construcción (Spania) og SK ecoplant (Sør-Korea)) som prosjekterer og bygger veien. Joint venture-selskapet planlegger å kontrahere bort brorparten av anleggsarbeidene, som betyr at andre entreprenører får mulighet til å konkurrere om kontrakter ved Sotrasambandet-prosjektet.

OPS-selskapet har en egen kontrakt med ungarske Intertoll på drift og vedlikehold av veianlegget i 25 år.

Les også: Signerte for 20 milliarder i Norgeshistoriens største samferdselskontrakt

Illustrasjon: Statens vegvesen

Opphav og kilder: Intervju med Tungt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094