23948sdkhjf

Gode erfaringer med ny dekkløfter

DekkCenteret Oslo AS var første norske bruker av den nye dekkløfteren Bravi Sprint TL som nå tilbys av Toyota Material Handling. Så langt er erfaringene meget gode.

DekkCenteret Oslo er en del av Bridgestonekjeden First Stop og daglig leder Frank Mogen opplyser til Logistikk & Ledelse at virksomheten hadde 6.000 hjul liggende på pall da han begynte i selskapet i 1999. I dag lagrer selskapet rundt 9.000 hjul i fem høyder i plasseffektive mobile reoler som ble installert av Lager & Industrisystemer (LIS) i 2006. Inntil nylig ble hjulene håndtert av to enkle lifter, men da én av disse tok kvelden, som Mogen sier, kom de over den nye Bravi Sprint TL som tilbys av Toyota Material Handling Norway AS.

Les også: Stor driftsomlegging midt under koronakrisen

Så langt er han meget godt fornøyd med den nye liften. Spesielt fremhever Mogen det praktiske bordet som hjulene rulles over på, men han sier at den også er langt mer stabil i høyden enn de eldre liftene. Han legger til at økt løftehøyde gjør at den nye liften også kan benyttes til for eksempel å skifte pærer i takbelysningen.


Spesialversjon med justerbart bord

Dekkløfteren er utviklet og blir produsert av det italienske selskapet Braviisol. Med utgangspunkt i selskapets konvensjonelle og populære lift Bravi Sprint, lanserte Braviisol i fjor spesialversjonen Bravi Sprint TL (Tyre Lift) som er utstyrt med et justerbart bord med en løftekapasitet på 100 kilo og plass til fire hjul. Bordet kan både tiltes og heves/senkes slik at det blir lettest mulig både å få hjulene inn/ut av reolen og også gjøre håndteringen på bakkenivå mest mulig ergonomisk. Initialløftet av bordet har rulleføringer for stabil og kontrollerte bevegelser.

Plattformen som operatøren står på har en løftekapasitet på 130 kilo, og løftehøyden på 335 cm gir ifølge produsenten en arbeidshøyde opptil 535 cm. Dekkløfteren kan også kjøres med plattformen i full løftehøyde, men for å ivareta høy sikkerhet skjer det med redusert hastighet.

Førerplassen er godt beskyttet og i tillegg bidrar en smart vippesensor, blinkende lys og alarmlyd til bedre sikkerhet.

Chassiset på Bravi Sprint TL måler bare 1.500 x 809 mm som gjør at den kommer seg enkelt frem på trange områder.


Batterikapasitet til to skift

Toyota Material Handling Norway mener Bravi Sprint TL er en innovativ arbeidsplattform som sparer ryggen til operatørene i tillegg til øker produktiviteten og sikkerheten.

Les også: Lean med Six Sigma gir større muligheter

Produktsjef Kjell Einar Totsås opplyser at Bravi Sprint TL er utstyrt med fire vedlikeholdsfrie AGM-batterier på tilsammen 24 volt/245 Ah som utgjør en energipakke på nesten 6 kWh. Det gir dekkløfteren en kjørelengde på opptil 28 kilometer eller drift over to skift ved en gjennomsnittlig applikasjon mellom kjøring/løfting. AGM-batteriene er vedlikeholdsfrie og kan være opptil tre ganger mer holdbare enn standard bly-/syrebatterier. Ifølge Totsås tåler de også pauseladinger godt.

Via et LCD kontrollpanel har operatøren blant annet full kontroll over batteristatus.

Kjell Einar Totsås mener dekkløfteren er et naturlig produkt å ha i deres portefølje og som kompletterer selskapet enda mer som en totalleverandør av materialhåndteringsløsninger. Han påpeker at det er en enkel, men kvalitativt god maskin med gode sikkerhetsfunksjoner som tilbys for kr. 149.500

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.44