23948sdkhjf

Svensk milliard-startup etablerer seg i Norge

Det svenske oppstartsselskapet Instabox etablerer seg i Norge og har store planer for ekspansjon. Konseptet er pakkelevering til oppbevaringsskap, samme dag som bestilling.

E-handelen blomstrer i Norge. I 2019 kjøpte nordmenn varer for 163 milliarder kroner på nettet. Det er en økning på mer enn 12 prosent fra 2018, ifølge tall fra e-Handelsrapporten til Nets og Dibs. Nå får norske kunder og netthandelsaktører et nytt alternativ for henting og levering av pakker.

Les også: Først ute med hjemlevering syv dager i uken

– Til forskjell fra vanlige leveringstjenester tilbyr vi levering til pakkeskap samme dag som bestilling. Det betyr at du bestiller et produkt, og samme dag kan hente det fra et skap på eksempelvis Oslo City. Du slipper da å stå i kø på postkontoret eller matbutikken, forklarer Alexis Priftis, daglig leder i Instabox.

I praksis betyr det at om du bestiller en skjorte eller kjole på formiddagen, kan du hente den før du skal ut og spise på ettermiddagen. I første omgang blir tjenesten tilgjengelig på Østlandet, men Instabox vil innen få år bygge opp et nettverk i hele landet.


Partnerskap med store aktører

Det svenske teknologi- og logistikkselskapet ble lansert i 2015 av Alexis Priftis, Johan Lundin og Staffan Gabrielsson. På fem år har de bygget opp selskapet til å dekke 85 prosent av den svenske befolkningen og inngått partnerskap med over 50 netthandelsaktører, inkludert H&M, IKEA og Boozt.com.

I april avsluttet de sin hittil siste finansieringsrunde som verdsatte selskapet til over 1 milliard norske kroner.

– Ekstra kapitaltilførsel gjør det mulig å ha en offensiv og langsiktig vekststrategi. Nå gleder vi oss stort til å etablere oss i det norske og danske markedet, hvor vi kan dra nytte av både eksisterende og nye, lokale partnere for å bygge ut distribusjonen, sier Priftis.


Starter på Østlandet

I dag har Instabox flere pakkeskap på Østlandet, blant annet i kjøpesentre i Oslo, Asker, Sarpsborg og Fredrikstad. Norgessjef i selskapet, Benjamin Dale, har store ambisjoner for den videre veksten her til lands.

Les også: Stor driftsomlegging midt under koronakrisen

– Innen sommeren vil vi ha over 50 pakkeskap og dekke hele Østlandet fra Elverum i nord, til Skien i vest, Halden i sør, og Kongsvinger i øst. Før året er omme vil vi ha mellom 200 og 300 skap i samme region, så vi totalt dekker to millioner nordmenn, forteller Dale.

Målet er at hele Norges befolkning skal kunne dra nytte av levering samme dag, uten unødvendige køer.

– Ambisjonen vår på sikt er å dekke hele Norge. Det betyr at vi ekspanderer videre ut av Østlandet og mot områder rundt Kristiansand, Stavanger og Bergen allerede neste år. Å hente pakker fra Instabox skal bli like vanlig som å kjøpe brød i butikken, sier Dale.


Godt mottatt

Les også: Lean med Six Sigma gir større muligheter

Online-hudpleieklinikken, SkinCity, er en av de første netthandelsaktørene som allerede tar i bruk Instabox i Norge.

– Etableringen av nye, innovative leveransetjenester som Instabox er positive nyheter for oss. Det betyr at vi kan tilby flere, smidigere og mer effektive fraktalternativer for våre kunder, sier Zrinka Wergeland, daglig leder i SkinCity Norway. Hun tror mange av kundene deres benytte seg av Instabox slik at de slipper kø ved vanlige utleveringssteder.

Abonner på din egen utgave av Logistikk & Ledelse

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.125