23948sdkhjf

Nest beste trucksalg på mange år

Medlemmene i gaffeltruckgruppen til Maskingrossisternes Forening solgte i fjor 4.706 trucker, det nest høyeste salget på mange år.

Statistikken til Maskingrossisternes Forening (MGF) viser at medlemmene i foreningens gaffeltruckgruppe solgte 1.184 trucker i fjerde kvartal i fjor. Totalt endte fjorårets salg på 4.706 trucker. Det var 495 færre (9,5%) enn 2018 som imidlertid var rekordhøyt. Nedgangen knytter seg til trucker knyttet til lagerdrift som støtteben-, palle- og plukktrucker.

Les også: Stor driftsomlegging midt under koronakrisen

– Det er fortsatt vekst i omsetningen av nye motvektstrucker som er den største undergruppen til statistikken. Den største økningen har vi i klassene mellom 2 og 6 tonn, mens vi ser en tilbakegang på de aller minste og de største. Ikke uventet ser vi at salget av dieseltrucker går noe tilbake, selv om det fortsatt ikke er noen dramatisk endring. 4-hjuls elektriske trucker er den store vinneren med en økning på hele 26,5 prosent, opplyser MGF-direktør Tone Lindberg Grøstad i en pressemelding.

Høy andel elektriske motvektstrucker

Ifølge MGF-statistikken ble det i fjor solgt 1.695 motvektstrucker, 4 flere enn året før. 1.087 var elektriske mens 608 var utstyrt med forbrenningsmotor. Den elektriske andelen kom dermed opp i hele 64 prosent og man skal ikke gå alt for mange årene før de to segmentene var jevnstore.

– Aktørene i MGF kan nok melde om at 2019 gikk som forventet eller kanskje noe bedre. Vi kan se at utviklingen som heller mot elektriske motvektstrucker stadig øker. I segmentet over 5 tonn øker elektriske mye, og her kan vi sammenligne tallene med diesel. Det er derfor ikke rart at noen av produsentene ser på elektriske trucker over 10 tonn, fastslår Arne Husborn, leder av Gaffeltruckgruppen i MGF.

Geografiske endringer

– Overordnet ser det ut til at industrien i Norge går godt og at det fortsatt investeres i nytt, sikrere og mer effektivt utstyr. Det er selvfølgelig geografiske endringer og vi ser at nedgangen fra 2018 kommer i 12 av de gamle fylkene og de største reduksjonene er i Oslo (18%), Akershus (20%), Rogaland (17%) og Troms (18%). Disse fylkene er de samme som hadde sterk vekst i 2018, og det kan antas at de hadde et mindre investeringsbehov i 2019 som en følge av dette, opplyser Tone Lindberg Grøstad.

Vekst finner vi i de tidligere fylkene Oppland (21%), Telemark (15%), Vest-Agder (19%), Sogn og Fjordane (35%), Sør-Trøndelag (2%), Nord-Trøndelag (30%) og Finnmark (23%).

Nedgangen fra 5.201 solgte enheter i 2018 er på 9,5%, men samtidig presiserer MGF at 2019 er 2,9% bedre enn 2016 som er tredje beste året de har notert.

Fortsatt vekst blant ikke-medlemmene

Hvis man sammenligner salgstallene fra MGF-medlemmene med den den internasjonale statistikken til FEM (Fédération Européenne de la Manutention), kan man lese at aktører som ikke er medlemmer av MGF solgte 988 trucker på det norske markedet i fjor, en økning på 8,5 prosent fra 2018.

Les også: Lean med Six Sigma gir større muligheter

– Dette avviket stiger jevnt, men ikke nok til at det bekymrer oss i MGF ennå, sier Husborn.

Han viser til at det er blitt mange importører som etter hvert dukker opp i kolonnen diverse. Mange av disse er kinesiske trucker, men også merker som for eksempel Abeko, Sichelschmidt, Hubtex, Combilift, Aisle-Master, Baumann, Crown, Logitrans, Merlo, Terberg, Svetruck, Clark og Montini blir levert i Norge.

– Maskingrossisternes Forening ønsker derfor alle nye seriøse importører velkommen som medlem hos oss slik at vi sammen kan påvirke viktige fagsaker og rammebetingelser, sier Tone Lindberg Grøstad

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.141