23948sdkhjf

Her er nye VW Caddy avduket

Stappfull av ny teknologi, som en rullende mobiltelefon, alltid oppkoblet.

Düsseldorf:

- Viktigste nyheter er digitalisering med flere nye assistent-systemer. Caddy blir for eksempel første bil fra VW Nyttekjøretøy med såkalt "travel assist", som betyr at den er autonom på nivå 2.

Bilen har fått noen viktige ekstra cm i varerommet, spesielt mellom hjulhusene., som er gladmelding ikke minst for dem som frakter paller i bilen. Caddy Maxi skalnå ha plass til to paller på tvers. Bilen har samtidig ny bakaksel, som kommer til å bety langt bedre fjæring.

Hele bilen er nyutviklet fra topp til bunn, og for første gang er den bygget på modulkonseptet for biler med tverrstilt motor, MQB-konseptet.

Overgangen til MQB-konseptet gjør at akselavstanden har blitt lengre, slik at den nye Caddy har fått mer dynamiske proporsjoner. Designerne har brukt den tekniske plattformen som utgangspunkt for å utforme et helt nytt karosseri.

Bilen kan leveres med én eller to skyvedører, bakluke eller sidehengslede bakdører. De sidehengslede bakdørene på varebilen er av hele plater uten vinduer for å beskytte mot innsyn og tyveri. Caddy Maxi har fått bredere skyvedør. Bredden er økt fra 701 til 840 mm.

En ny Digital Cockpit (komplett digitale instrumenter, leveres som ekstrautstyr) og radio- og infotainmentsystemer med skjermer på 6,5–10,0 tommer danner interaktive brukeroverflater for fører og forsetepassasjer.

Ved hjelp av en kommunikasjonsstyreenhet (OCU) med integrert eSIM-kort har infotainmentsystemet tilgang til nettbaserte tjenester og funksjoner fra Volkswagen We. Det gjør at den nye Caddy alltid er på nett.

Men en litt tristere nyhet for den typiske norske kunden, er at det ikke lenger er mulig å kombinere DSG og 4Motion. Dette valget stod for 25 prosent av salget i fjor. På utgående modell valgte hele 65 prosent av kundene 4Motion i fjor.

Og så har vi dette med elektriske drivlinjer da. VW har jo lansert samarbeidsvarianten ABT eCaddy med sin underleverandør ABT for halvannet år siden, men fortsatt har ikke Møller bestemt seg for om de vil ta denne varianten til Norge.

Til Logistikk & Ledelse antyder de nå at det ikke blir slik, fordi det vil gå for kort tid før produksjon av utgående Caddy 4 stenger i uke 32.

Og dette er en strek i regningen for den norske importøren. El-andelen i a-segmentet varebiler er nå på rundt 20 prosent, og for hele varebilsegmentet forventes det å bli på 10 til 12 prosent i år.

Norske VW Nytte-sjef Håkon Wirak konstaterer at de dermed blir stående uten el-tilbud i a-segmentet frem til me spektakulære id buzz kommer i 2022. Endelig versjon av denne blir temmelig sikkert vist på IAA nå i september.

Produktsjef Pål Pettersen hos VW Nytte forteller at det ikke er mer standardutstyr på nye Caddy, det nivået er høyt nok i Norge som den er. Det nye interiøret med avansert infotainment er det som virkelig vil få denne bilene til å utmerke seg, mener han.

Nye armlener og bedre seter er også antatt å bli viktig.

Oversikt over de nye assistentsystemene i femte generasjon Caddy:

Travel Assist (automatisert kjøring på nivå 2)ACC automatisk avstandsregulering med Stop & GoTrailer Assist (tilhengerassistent)Feltskifteassistent (integrert i radarsensoren bak på bilen)Utmanøvreringsassistent (integrert i radarsensoren bak på bilen)Emergency Assist (nødstoppassistent)

Den nye Caddy har også disse oppdaterte systemene fra forgjengermodellen:

Front AssistParkeringssensorerBakkestartassistentESP med ABS, ASR, EDSFjernlysassistentLane Assist kjørefeltassistent

De første demobiler av Caddy 5 kommer til Norge i uke 42, men salget starter allerede rett over sommerferien. Importøren har foreløpige ikke prisene klare.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.067