23948sdkhjf

Kunstgalleri med dekk i kjelleren

Erik Jacobsen synes å ha funnet suksessoppskriften for drift av dekkhotell: lokalisering i områder med stor boligutbygging, effektive it-systemer, svært kompakt lagring og ikke minst ved å sette kundene i fokus som blant annet kan slå i hjel den korte ventetiden i elegante salonger som nå også fremstår som kunstgallerier.

Etter mange år i bilbransjen etablerte Erik Jacobsen i 2007 Mitt Dekkhotell på Røa i Oslo. Fire år senere kjøpte han Dekksenteret G8 fra Bertel O. Steen på Gladengen og etablerte seg med det også på den andre siden av hovedstaden. I 2016 flyttet denne virksomheten inn i nyoppussede lokaler på Økern og Jacobsen kunne stolt vise frem Skandinavias største dekkhotell med plass til 8.000 kunder der 32.000 dekk var lagret i et mobilt reolanlegg som den gang var bygget landets lengste vogner på hele 47 meter. Helt siden åpningen har det vært planlagt at dette anlegget skal bygges ut til dobbel kapasitet og skal man tro Jacobsen er disse planene nå mer konkrete enn noen gang tidligere.

I 2017 etablerte Mitt Dekkhotell seg på Kokstad utenfor Bergen. Også her ble det satt rekord med fastre dekkreoler opp i 22 meters høyde.

– Der kan vi lagre 5.300 hjulsett på bare 440 kvadratmeter. Det er helt rått, fastslår Jacobsen, som imidlertid legger til at det foreløpig er en utfordring å komme helt opp til øverste nivå, og foreløpig stopper det på 18 meter. Hvorvidt løsningen blir en stor kombi smalgangstruck eller rett og slett en enkel lift er foreløpig usikkert, men Jacobsen er sikker på at de finner på noe.

Nytt dekkhotell på Oksenøya Marina

I fjor åpnet Mitt Dekkhotell nye avdelinger i både Asker og på Fornebu utenfor Oslo, begge med en kapasitet på rundt 10.000 kunder og der hjulene er lagret svært kompakt i mobile reoler.

Dekkhotellet på Fornebu er etablert i tilknytning til Oksenøya Marina, i ytterkant av det tidligere store flyplassområdet som de siste årene har vært preget av en voldsom utbygging av boliger.

– Temmelig uvanlig plassering av dekkhotell. Med en svært attraktiv nærhet til Holtekilen hadde det vel vært langt mer naturlig med luksuriøse boliger?, spør vi.

– Dette området er regulert til båtvirksomhet og derfor var det ikke lov til å bygge boliger her. Problemet var at man ikke fikk noen aktører fra båtbransjen til å etablere seg.

Den gamle og ærverdige, men også sterkt nedslitte marinaen ble kjøpt av Bundegruppen i 2006 som startet en stor oppgradering og modernisering av anlegget. Etter hvert ville Bunde ut virksomheten samtidig med at kommunen åpnet for annen virksomhet på deler av området. I 2018 ble marinaen overtatt Ragde Eiendom sammen med Erik Jacobsen og Tore Tidemandsen. Sistnevnte er mest kjent som gründer av XXL, men er også inne på eiersiden i Mitt Dekkhotell.

I fjor høst kunne Mitt Dekkhotell ta imot de første kundene på Fornebu. Når man går inn i kundemottaket får man inntrykket av å gå inn i nettopp en slik luksuriøs bolig som det hadde vært mer naturlig å finne på tomten. Elegant innredet med sofagrupper der kundene kan vente den korte tiden det tar med et hjulskift, store vinduer fra gulv til tak som gir godt utsyn til sjøen et stenkast unna og med rikt dekorerte vegger. Ikke av salgplakater for dekk og felger som naturlig hadde hørt hjemme på et dekkhotell, men snarere digital fotokunst av Cecilia Kristensen.

– Vi har nok satt en ny standard for dekkhotell, sier Jacobsen ubeskjedent, og legger til at kundene synes det er veldig hyggelig å gå rundt og titte på bildene. Alle avdelingene hans fungerer som et lite galleri for den anerkjente kunstneren, men kunstsalg har Mitt Dekkhotell ikke blandet seg opp i. De nøyer seg med å formidle kontakt.

Ny leverandør av velkjent lagringsløsning

Det er ikke bare kundemottaket som holder en høy standard. I likhet med de øvrige bygningene på marinaen er det kledd utvendig med mørkbeiset trepanel og det er blitt lagt stor vekt på minst mulig miljøbelastning og et best mulig arbeidsmiljø.

Bygget er satt opp i et skrånende terreng, med kundemottak og en stor hall med fire plasser for hjulomlegg oppe. Ved hjelp av to heiser flyttes hjulene på spesielle traller opp og ned til etasjen under hvor det store mobile reolanlegget befinner seg. Det består av seks vogner på 33 meter med en reolhøyde på 5.250 mm og seks vogner på 35 meter med en reolhøyde på 9.250 mm. Årsaken til de to forskjellige høydene er at kommunen ville ha et avbrekk i bygget for at det skulle gå mest mulig i ett med terrenget.

De mobile vognene, som alle er utstyrt med to motorer og er produsert av tsjekkiske Kredit, er de samme som Nordverk Norge tidligere har levert til Mitt Dekkhotell på både Økern og i Asker. Til Fornebu er de imidlertid blitt levert av Jungheinrich Norge. Også dekkreolene er Jungheinrichs egne, med den etter hvert velkjente «Bart Simpson»-profilen i åpningene på både stolper og bærejern.

– Ved hjelp av mobile reoler regner vi med en arealbesparelse på 33 prosent. Det er veldig mye, poengterer Jacobsen.

Ragnar Pettersen, salgssjef Logistic Systems i Jungheinrich Norge AS, er enig med Jacobsen i at det er veldig mange som betaler for luft. Pettersen viser imidlertid til at stadig flere får opp øynene for mobile reoler og at de allerede har levert en del slike, men hovedsakelig til fryserom som for eksempel til fiskebolleprodusenten Vesteraalens, en sjømateksportør på Røst og isbitprodusenten Mr. Iceman på Oppaker. Han sier det er mange store leverandører av mobile anlegg, men at Jungheinrichs styrke er at de er en totalleverandør. Leveransen til Mitt Dekkhotell skapte for øvrig ingen utfordringer.

– Erik er så erfaren at han visste nøyaktig hva han ville ha, så for oss var det nesten ren plankekjøring, sier Pettersen.

Ingen tvil om stående hjul

Og er det én ting Erik Jacobsen er veldig klar på hva han vil ha, så er det at hjulene skal lagres stående.

– Jeg vet det er mange som foretrekker at hjulsettene lagres liggende, men etter min mening er ikke det sikkerhetsmessig bra. Tenk deg hvilken fare operatørene utsetter seg for når de skal ta ned hjul som ligger løse oppå hverandre, med en stabler som ikke har noe beskyttelsesvern og til dels fra store høyder. Dessuten er dette et pirkearbeid som tar lang tid.

Han tror årsaken til at mange likevel foretrekker denne lagringsmetoden dels skyldes at enkelte leverandører har vært flinke til å selge inn dette konseptet og at kombinasjonen av mindre jern i reolene og enklere truckutstyr gjør løsningen rimeligere.

Selv har Jacobsen valgt å benytte ordentlige plukktrucker på alle anleggene der føreren blir med opp og skyver dekkene fra reolen over på en egenutviklet plattform som hviler på gaflene. Den er utstyrt med en liten tralle som først trekkes bakover til operatøren som skyver over to hjul på den før den dyttes fremover for å gi plass til de to siste hjulene direkte på plattformen.

Siden dekkhotellet på Fornebu bare har vært i drift noen få måneder er fyllingsgraden fortsatt relativt lav. Foreløpig betjenes det av en Jungheinrich EKS 110, men når lageret blir fylt opp vil de være avhengige av to trucker. Jacobsen opplyser at de har blitt tilbudt en modell som takler begge høydene samtidig at den er lav nok til å komme under et område de har med relativ lav takhøyde. Hvorvidt det blir en ny og større EKS er usikkert, men Pettersen opplyser at man med Jungheinrichs nye EKS 412 (omtalt i Logistikk & Ledelse nr. 2-2019) når plukkhøyder opp i 14 meter som produsenten hevder er det høyeste med vanlige plukktrucker.

Full kontroll med eget it-system

Mitt dekkhotell benytter sin egen programvare som har vært under konstant utvikling siden etableringen på Røa. Det er blitt lagt stor vekt på å gjøre det så enkelt som mulig for kundene som kan logge seg inn sin egen side hvor man kan booke time og få oversikt over blant annet kjøretøy og standarden på dekkene som er lagret.

CRM-funksjonen sørger også for at kunder som ikke har bestilt time på egenhånd blir kontaktet.

– På høstparten er det svært mange som ikke tenker på hjulskift før første dag med snøfall, og de setter derfor pris på at vi tidlig minner dem om dette, sier Jacobsen, som forteller at de også kontakter kunder som bør skifte ut dekkene sine og at de tilbyr alle premium-merker til gunstige priser.

IT-systemet sørger naturligvis også for full kontroll over lokasjonen på alle lagrede hjul som er utstyrt med en strekkode-etikett. Også bilen de tilhører får påklistret en slik og som leses av ved hjulskift.

Hjul som skal inn i lageret går først gjennom en hjulvaskemaskin og deretter gjennomgår de en grundig inspeksjon der statusen på dem blir registrert i IT-systemet før de til slutt legges inn i reol.

Når hjul skal tas ut sørger systemet for at riktig reolgang blir åpnet og etter at de er løftet ned av trucken blir de plassert i en plukkreol for enden av det mobile anlegget, og som vender ut mot et relativt stort åpent område og med kort vei bort til heisdørene. På dette området finner man også hjulvaskemaskinene og det foreligger også planer om å plassere bukker for hjulomlegg der nede.

11.000 boliger i nærmiljøet

Erik Jacobsen har vært flink til å finne strategisk viktige lokasjoner av anleggene sine. Eksempelvis ble etableringen av dekkhotellet på Økern etablert midt under den voldsomme boligutbyggingen i det nærmiljøet, og på Fornebu vil det bli hele 11.000 boliger, tilsvarende en middels norsk by. Svært mange av disse boligene vil ha kjellerboder på bare fem til syv kvadratmeter.

– Og selv om bileierne skulle ha plass til hjulene i kjelleren, er det stadig flere som kvier seg for å ta hjulskiftet selv. Hjulene blir stadig større og tyngre, og svært mange biler har nå dekktrykksventiler som skal resettes, sier Jacobsen, som også har inngått avtaler med store bilforhandlere som Bilia på Fornebu og Møller Bil på CC Vest. Det er med andre ord ingen tvil om at kundegrunnlaget er stort.

– Har du bygget for lite her ute?

– Ja, det er det ingen tvil om. Her vil det bli fylt opp ganske så fort, men vi fikk ikke lov til å bygge noe større, sier Jacobsen.

Lakkarbeider gjennom hele året

Det sier seg selv at driften av et dekkhotell er temmelig intens noen uker på vårparten og tilsvarende på senhøsten. Jacobsen forteller at de da leier inn rundt 50 personer i tillegg til de rundt 50 fast ansatte som Jacobsen er svært godt fornøyd med og som han sier alltid har noe å gjøre hele året. Det gjelder dels mottak og salg av dekk, men først og fremst virksomheten knyttet til Mikrolakk og en bilpleieavdeling som foregår i et eget bygg er på Fornebu. Det rommer både lakkboks, forarbeidssoner og en vaskehall med landets flotteste utsikt – i hvert fall hvis man er glad i sjøen.

– Her utbedrer vi hovedsakelig mindre skader på lakk og felger, i tillegg til lakkbeskyttelse og et bredt spekter av bilpleietjenester, forteller Jacobsen som har inngått samarbeidsavtaler med forsikringsselskaper. På Fornebu står Mikrolakk også for utbedringer av mindre skader på båter.

Fortsatt mye «rusk» i bransjen

I forbindelse med åpningen av dekkhotellet på Økern for fire år siden var han svært stolt over det store brannsikringsanlegget til fem millioner kroner som skumlegger hele dekklageret i løpet av få minutter. Mitt Dekkhotell har tilsvarende anlegg på alle sine lagre, men ifølge Jacobsen er det fortsatt mye rusk i bransjen, som han sier.

– Veldig mange aktører gir rett og slett blaffen i brannsikring og kontrollinstansene har ikke fulgt opp. Men etter brannen i parkeringshuset på Sola virker det som de har våknet. I Asker opplevde vi rett etterpå å få besøk av brannvesenet hele fem ganger – første gang for å kontrollere oss og senere for å vise frem skumanlegget til kollegaer som ikke hadde sett et slikt skumanlegg før. Nå håper jeg de useriøse blir presset til å gjøre noe, og med de investeringssummene det er snakk om vil det kanskje være kroken på døren for mange i den kategorien.

Båthotell nesten vegg i vegg

Gjennom selskapet Piggen AS, som Erik Jacobsen har sammen med sine to sønner, er han også sterkt engasjert i selve driften av Oksenøya Marina. Han legger ikke skjul på at de fortsatt har en lang vei å gå i arbeidet med å skape Oslofjordens beste og flotteste marina som er målet de har satt seg.

Nabobygget til dekkhotellet ble satt opp for seks år siden og er et båthotell med plass til hele 110 båter. Flesteparten lagres i tre høyder på begge sidene, og på gulvet lagres båter opptil 50 fot på spesielle traller. Det spesielle her er at det ikke bare er snakk om vinterlagring. Båtene skal lagres slik hele året og kundene behøver bare å ringe kort tid i forkant før de ligger klare på vannet. Etter båtturen blir båtene løftet tilbake i hallen.

En 6,8-tonns Ascom motvektstruck kan håndtere båter opp til 32 fot. Båter opp til 6 meters bredde og 60 tonn blir håndtert av en travellift (rammekran) som også kommer fra den samme italienske produsenten som blant annet er eksperter på løfteutstyr til marinaer.

Han forteller at marinaen har tre fantastiske mekanikere som betjener verkstedet og at alt rundt marinaen er operativt. Det mangler imidlertid rutiner på mye og ikke minst gjenstår det fortsatt mye opprydding.

– Men her skal det bli helt strøkent og alt taklyset i båthallen skal nå byttes ut med LED. Pærene som benyttes nå har både gått ut av produksjon og spiser strøm. Bare der vil vi spare 25.000 i året, sier Jacobsen tydelig engasjert.

– Det er tydelig at du synes det er morsomt og utfordrende å ha hodet litt andre steder enn bare dekklagring?

– Dette blir fint når jeg blir pensjonist. Da kan jeg gå rundt som en syvende far i huset og irritere folk ved å si at de må rydde opp etter seg, sier han med et smil.

Investert 60 millioner

Tilbake i dekkhotellet forteller Jacobsen at det totalt er blitt investert rundt 60 millioner kroner i anlegget.

– Har du rygg til det da? – Du har jo fått opp den samlede omsetningen veldig bra, men fortsatt er det ikke så mye penger å tjene.

– Jeg begynner jo å bli litt krokrygget, svarer han lett fleipende, før han med en langt mer alvorlig tone legger til at det ikke hadde blitt noe bygging på Fornebu uten Kjetil André Flo som også er medeier i Mitt Dekkhotell. Når det gjelder de økonomiske resultatene opplyser han at Økern gikk greit i fjor og blir enda bedre i år. Nyetableringene har naturligvis også kostet.

– Vi har hatt en lei tendens til ikke å bli ferdig tidsnok med nybyggene våre. Asker stod ferdig akkurat for sent til vårsesongen, og her på Fornebu mistet vi høstsesongen mens alle var på lønningslisten til Økern.

Men Erik Jacobsen ser lyst på fremtiden. Så langt har han bygget opp nærmere 50.000 kundeplasser, tilsvarende rundt 200.000 hjul. Riktignok har han nå måttet justere litt ned på kapasiteten siden hjulene bare blir større og større. Spesielt gjelder det på alle elbilene hvor det går mye i både 20 og 22 tommers hjul.

Heller ikke denne gang vil Erik Jacobsen si noe om hvor det neste Mitt Dekkhotell vil dukke opp, men han legger ikke skjul på at det foreligger konkrete planer om en nyetablering. Det som imidlertid er helt sikkert er at også det vil bli et kompakt anlegg, kanskje også med enda noen nye tilbud til kundene mens de venter på at hjulene blir skiftet.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.156