23948sdkhjf

Nye Caddy: Som en Golf 8 med ekstra stort bagasjerom

Nye Volkswagen Caddy er basert på produsentens MQB-plattform for biler med tverrstilt motor og dette modulkonseptet gjør at den har svært mye til felles med Golf 8. Caddy kan leveres med et digitalisert dashbord og en rekke assistentsystemer – inkludert Travel Assist som muliggjør delvis automatisert kjøring. Ikke minst har varerommet blitt noen viktige centimeter større.

Volkswagen Caddy har røtter tilbake til 1978, men det var først med introduksjonen av tredje generasjon i 2003 at utbredelsen virkelig skjøt fart. Caddy 3 var i stor grad basert på Golf 5 og med en tilnærmet personbilkomfort og -standard ble den svært godt mottatt av både håndverkere og varetransportører. Med årene har Caddy blitt stadig forfinet og her i landet er den ikke bare den mest solgte varebilen i sitt segment, men har i en årrekke vært nummer én eller to på den samlede varebilstatistikken.

Digital Cockpit og høyere komfort

Nå er Caddy blitt nyutviklet fra topp til bunn og produsenten hevder at ikke en skrue er uforandret. For første gang er den bygget på Volkswagens MQB-plattform – et modulært produksjonssystem for biler med tverrstilt motor, som har gjort at siste generasjon Caddy i stor grad er basert på Golf 8.

Les også: Stor driftsomlegging midt under koronakrisen

En svakt fallende taklinje, mer profilerte sidepaneler, utformingen av LED hovedlysene som en naturlig forlengelse av grillen og de høye vertikale LED-baklysene har gitt nye Caddy et mer elegant eksteriør. Samtidig er Cw-verdien blitt redusert fra 0,33 til 0,30 og med det hevder produsenten å ha satt en ny målestokk på luftmotstand i denne bilklassen.

Også innvendig fremstår Caddy som enda mer påkostet i tillegg til at plassen er blitt større. Den kan leveres med nyutviklede ergonomiseter med fireveis korsryggjustering som ifølge produsenten er spesielt utviklet for de som kjører langt. De kan også justeres i høyden og er utstyrt med armlene, noe mange norske brukere lenge har etterlyst.

Den største nyheten innvendig er muligheten for å velge Digital Cockpit og infotainmentsystemer på forskjellige nivåer med skjermer på 6,5, 8,25 og 10,0 tommer. Med integrert eSIM-kort har infotainmentsystemene tilgang til ulike nettbaserte tjenester og funksjoner fra Volkswagen We som skal gjøre bilen til en smarttelefon på hjul. Flåtestyringssystemet We Connect Fleet er imidlertid ikke tilgjengelig i Norge. Foreløpig i hvert fall.

Men det er ikke bare instrumentene som er blitt digitale. Også flere av betjeningselementene er blitt det, som for eksempel en tastemodul for lys- og siktfunksjoner og en knapp for den elektroniske parkeringsbremsen. Under infotainmentsystemet finnes hurtigtaster for ulike menyfunksjoner og glidebrytere for regulering av temperatur og volum. Nye Caddy har også fått et nyutformet multifunksjonsratt og en takmodul med tast for nødanrop via eSIM.

Les også: Lean med Six Sigma gir større muligheter

For første gang leveres bilen også med nøkkelfri adgang og start. Produsenten melder at nye Caddy vil få et høyere utstyrsnivå enn forgjengeren, men produktsjef Pål Pettersen i Volkswagen Nyttekjøretøy opplyser at det ikke vil være tilfelle i Norge – rett og slett fordi standardnivået her i landet er høyt nok som det er.

Viktige ekstra centimeter i varerommet

En annen følge av at Caddy 5 blir produsert på MQB-plattformen er lengre akselavstand og økt utvendig bredde og lengde. Den innvendige bredden i varerommet er økt med 50 mm til 1.606 mm, men viktigere er det at avstanden mellom hjulhusene er økt med 60 mm til 1.230 mm og at åpningsbredden bak er økt med 51 mm til 1.234 mm. I praksis betyr det at man nå er plass til en EUR-pall på tvers i den bakre delen av varerommet. De mindre hjulhusene vil også bidra til at håndverkerinnredning kan monteres enklere og mer plasseffektivt i varerommet på 3,3 kbm.

Caddy Maxi har et volum på 4,0 kbm og den utgaven har fått økt bredden på skyvedørene fra 701 til 840 mm. Det betyr at man også kan laste/losse EUR-paller gjennom disse slik at det i Maxi nå er plass til for eksempel to europaller på tvers i midten og bak, eller en på tvers i midten og en på langs bak. Skyvedørene er for øvrig nå utstyrt med elektrisk lukkehjelp.

Ikke lengder norsk drømmekombinasjon

Caddy 5 vil bli tilbudt med nye 2-liters TDI-motorer på henholdsvis 75, 102 og 122 hk. De imøtekommer allerede den kommende utslippsstandarden Euro 6 og er ifølge produsenten blant de reneste dieselmotorene i verden. Caddy vil også være tilgjengelig med en 1,5-liters TSI bensinmotor på 116 hk og en naturgassvariant. Volkswagen Nutzfahrzeuge opplyser at de estimerte forbruksverdiene til Caddy ligger inntil 12 prosent lavere enn forgjengerens, avhengig av motorversjon.

Både direktekoblingsgirkassen DSG og firehjulsdriftsystemet 4Motion vil være tilgjengelig, men den norske drømmekombinasjon av disse vil ikke lenger bli tilbudt. Den offisielle årsaken til det er at produsenten etterstreber mindre kompleksitet. Hele 65 prosent av alle solgte Caddy i Norge i fjor var utstyrt med 4Motion og 25 prosent av totalsalget hadde kombinasjonen DSG/4Motion.

Hele 19 assistentsystemer

MQB-plattformen bidrar også til at hele 19 assistentsystemer er tilgjengelig på modellen. Seks av disse lanseres på Caddy for første gang, og produsenten fremhever spesielt Travel Assist som muliggjør delvis automatisert kjøring (autonom nivå 2). Systemet baserer seg blant annet på den automatiske avstandsreguleringen (ACC) og kjørefeltassistenten som på sin side regulerer bilen sideveis og det er første gang Volkswagen lanserer dette på et nyttekjøretøy. Hvis føreren tar hendene bort fra rattet i mer enn 10 sekunder, utløses visuelle og akustiske varselsignaler. Hvis føreren ikke tar tak i rattet, aktiveres Emergency Assist og bremser bilen til den står stille.

Den siste versjonen av ACC kan for øvrig brukes i hele hastighetsområdet og vil også være til hjelp ved køkjøring. Da vil ACC sette bilen i gang igjen hvis den har stått stille i inntil 15 sekunder.

Les også: 0,12 liter på mila - men bare om du lader

Blant de øvrige assistentsystemene som nå også tilbys på Caddy kan nevnes Trailer Assist som gjør det enklere å rygge med tilhenger og ikke minst en utmanøvreringsassistent som bruker radarsensoren bak på bilen til å varsle om kryssende fotgjengere og kjøretøy når man skal rygge ut av trange parkeringsluker.

Økt personbilandel?

En av årsakene til at man har klart å oppnå en større bredde mellom hjulhusene i varerommet er at Caddy er blitt utstyrt med en helt ny bakaksel hvor blant annet bladfjærene er blitt erstattet av spiralfjærer. Produsenten opplyser at den er konstruert og tilpasset for å gi Caddy en høyere kjørekomfort og smidigere kjøreegenskaper uansett vektbelastning. Det i seg selv kan bli en viktig faktor for at også flere nordmenn får opp interessen for de praktiske personbilvariantene av Caddy. I Europa er de mer populære enn varebilutgavene og står for hele 55 prosent av Caddysalget, mens de her i landet kun har stått for noen svært få prosent.

Ingen elektrisk versjon

Caddy 5 vil aldri bli lansert i noen fullelektrisk utgave. I påvente av den kommende og spektakulære ID. Buzz Cargo som man forventer vil bli lansert i 2022, skulle egentlig mellomløsningen ABT e-Caddy ha blitt lansert i fjor. Den er imidlertid blitt forsinket og Harald A. Møller har i skrivende stund ennå ikke bestemt seg for om de vil ta denne varianten til Norge. Nyttekjøretøydirektør Håkon Wirak antyder overfor Logistikk & Ledelse at de ikke vil gjøre det, rett og slett fordi ABT e-Caddy er basert på Caddy 4 og at produksjonen av den opphører i august.

Mangelen av en elektrisk varebil i A-segmentet er utvilsomt en strek i regningen for den norske Volkswagenimportøren. El-andelen i dette segmentet er nå på rundt 20 prosent, og for hele varebilsegmentet forventes det å bli på 10 til 12 prosent i år. Trøsten i så måte er lanseringen ABT e-Transporter som snart kommer i produksjon.

Nye Caddy til Norge i oktober

Den store bestanden av Caddy her i landet skyldes i stor grad den svært profesjonelle organisasjonen til Harald A. Møller, men kan også forklares med 4Motion hvor man får en liten varebil med firehjulsdrift til en overkommelig pris. Siden 1997 har det blitt solgt nærmere 80.000 Caddy her i landet, fordelt på 12.000 Caddy 2, 40.000 Caddy 3 og så langt 27.500 Caddy 4.

Produksjonen av Caddy 5 med kort akselavstand starter i slutten av september og den norske lanseringen vil skje i midten av november.

Både Caddy Maxi og Caddy 4Motion har en noe senere produksjonsstart og forventes å bli tilgjengelige i løpet av første kvartal 2021. Priser er foreløpig ikke klare.

Assistentsystemer

Nye assistentsystemer på femte generasjon Caddy:

Travel Assist (automatisert kjøring på nivå 2)

ACC (automatisk avstandsregulering med Stop & Go)

Tilhengerassistent

Feltskifteassistent

Utmanøvreringsassistent (integrert i radarsensoren bak på bilen)

Nødstoppassistent

Oppdaterte systemer fra Caddy 4:

Front Assist

Parkeringssensorer

Bakkestartassistent

ESP med ABS, ASR, EDS

Fjernlysassistent

Kjørefeltassistent

Tretthetsvarsling

Multikollisjonsbrems

Parkeringsassistent

Dekktrykk-kontrollsystem

Ryggekamera

Hastighetsbegrenser med cruise control

Trafikkskiltgjenkjenning

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.109