23948sdkhjf

Oppgradert Vito

Vito, eVito Tourer, Vito Tourer og Vito Maxto har fått oppgraderinger.

Mercedes-Benz Vans hadde i går lansering av oppdaterte Vito, på nett.

Les også: Stor driftsomlegging midt under koronakrisen

Katja Bott, head of global communication, forklarer at årsaken til at det ble webinar istedet for i oppmøte i Stuttgart som, er den samme som fikk Geneve Motor Show til å avlyse, altså virusfrykt.

Foruten at samtlige av Vitos dieselmotorer nå oppfyller Euro 6d temp, var det mer på telematikksiden at det var noen nyheter å spore . Vitos 10 assistentsystemer har nå blitt til 13

Kanskje den kuleste nyheten på kassebilen Vito er Distronic, en noe mer avansert form for active cruisecontrol. Her stiller du maks hastighet og avstand til bilen foran. Så følger den bare på i trafikken og køen, den stopper helt og den starter opp igjen selv og henger seg på trafikken opp til satt maks hastighet.

Ekstra godt for sikkerheten er at Active Brake Assist er på plass.

Og den tredje nyheten på assistentsiden er at sladrespeilet er blitt digitalisert og viser bilde fra et kamera bak i tillegg til at ryggekameraet er forbedret.

Les også: Lean med Six Sigma gir større muligheter

Bedre telematikk

Vito får DAB+ fra fabrikk, noe som har størst betydning for importøren, De to nye infotainmentsystemene, audio 30 og 40 har Apple CarPlay og Android Auto-integrering med smarttelefoner. Audio 40 får integrert navigasjon og kombinert med Mercedes PRO Connect betyr dette at man for første gang i Vito kan få Live Traffic Information.

Ellers i interiøret får man nye setetrekk, nye luftdyser og pianolakk-look på senterkonsollen som option.

Ny grill skal gi Vito et fornyet utseende, selv om undertegnede slet med å se forskjellen umiddelbart.

Elektrisk Tourer

Den elektriske utgaven av Vito, eVito, har ikke fått noen oppgraderingen i denne omgang, men om du derimot er i markedet for en minivan med opptil 9 seter uten utslipp, da har Daimler bilen for deg.

Les også: 0,12 liter på mila - men bare om du lader

eVito Tourer kan ta med opp til 9 personer har 90 kw batteri, under gulvet og en rekkevidde på 421 km NEDC.

Elmotorer koblet til forhjulene skaper 150 kw og 362 newtontemer og en toppfart på 160 km/t. Den kan hurtiglades med 110 kilowatts DC-lading, da går batteriet fra 10 til 80 prosent på 45 minutter, forklarer Benjamin Kaehler, head of edrive@vans:

Laderen som er innebygget i bilen er på 11 kW. Og til de som har forsøkt å nå laderen på en vegg foran bilen eller bak bilen fra ladepunktet midt på dagens eVito, så er laderen på eVito Tourer plassert i venstre forskjerm.

Ny topputgave

Og om du ikke bryr deg om utslippet i nevneverdig grad, men heller går for personbil med plass til halve kontoret og grom komfort, har Daimler en godbit på lager:

Les også: Viktig steg mot klimanøytrale transporter

Vito Tourer og Vito Mixto blir nå tilgjengelig med den nye motoren OM 654 med 176 kilowatts effekt, altså 239 hestekrefter med 500 Nm og 30 Nm boost.

Akselerasjon fra 0 til 100 km/t blir på 7,9 sekunder og toppfart blir 210 km/t.

Modellnavnet på nye topputgaven blir Vito 124 CDI.

Om du skal ha det enda mer gromt bestiller du den med Airmatic luftfjæring som sammen med 9G-Tronic automaten skal sørge for et nytt nivå for komforten.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.109