23948sdkhjf

Oslo Havn utvider med tre RTG-kraner

Oslo Havn har inngått en kontrakt med Kalmar om levering av tre nye helelektriske stablekraner til containerterminalen på Sjursøya. De har en kapasitet på 50 tonn og vil bli operert av Yilport Oslo.

– Det er nå nødvendig at vi øker krankapasiteten i containerhavna for å kunne håndtere et marked i sterk vekst. Det er svært gledelig ettersom sjøtransport er kostnadseffektivt, miljøvennlig og mer enn halverer klimautslippene sammenliknet med andre transportformer, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen.


Trinnvis utvidelse

Svein Olav Lunde, teknisk direktør i Oslo Havn opplyser at containerterminalen på Sjursøya er designet og bygget for maksimalt 13 stablekraner (RTG – Rubber-Tyred Gantry).

– Vi startet i 2015 med åtte helelektriske RTG-kraner. Nå er mengden gods som ankommer havna økt, derfor utvider vi med ytterligere tre kraner, slik at vi nå har 85 prosent kapasitetsutnyttelse. Dette er en trinnvis, planlagt utvidelse som er nødvendig for å ta unna dagens volumtopper og for å kunne håndtere fremtidig vekst, sier Lunde.


259.000 TEUs i fjor

Som kapasitetsberegning for terminalen brukes 35.000 TEU (20-fots containerenheter) som et anslag på hvor mye en RTG-kran kan håndtere. Totalt vil 11 kraner ha en kapasitet på 385.000 TEU.

Yilport Oslo er operatør i containerhavnen og ansvarlig for den daglige driften av containerterminalen.

Oslo Havn er eier av terminalen og infrastrukturen og ansvarlig for investeringene som gjøres i takt med økte krav til effektivisering og et mål om å bli verdens første utslippsfrie havn.

Yilport Oslo er Norges klart største og mest moderne containerterminal med 259.000 TEUs i 2019. De siste to årene har Yilport Oslo hatt en økning på knappe 30 prosent i containertrafikken, hovedsakelig på grunn av sterk vekst i containertrafikk fra Nord-Europa.

– De nye kranene leveres klare for fjernstyring via Yilport sitt fjernstyringsrom. De kan også styres manuelt fra en førerkabin. Kranene bidrar til å gjøre driften vår mer bærekraftig, sikrere og raskere, sier Svein Olav Lunde.

Utvidelsen gir en mer effektiv og plassbesparende håndtering av tomme containere som nå delvis er plassert på andre arealer utenfor containerterminalen.

Kontrakten på de tre nye RTG-kranene er på 6,35 millioner euro og de vil bli levert i løpet av juli og august 2021.

Abonner på din egen utgave av Logistikk & Ledelse

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078