23948sdkhjf

Høyere ytelser og redusert energiforbruk

Hyundai har modernisert sine 48 volts motvektstrucker i betydelig grad både hva gjelder komfort, ergonomi og redusert energiforbruk.

Hyundai Material Handling tilbyr både 24, 48 og 80 volts motvektstrucker, og denne gang er det 48 volterne som har gjennomgått en betydelig modernisering og oppgradering.

Les også: Stor driftsomlegging midt under koronakrisen

Ifølge produsenten er de elektriske 3-hjulingene 15BT-9U, 18BT-9U og 20BT-9U med løftekapasiteter på henholdsvis 1.500, 1.800 og 2.000 kilo blitt utstyrt med komponenter fra anerkjente produsenter som Schabmüller (drivmotorer), ZF (gir) og Zapi (kontrollere). De nye motorene er også blitt kraftigere: de to drivmotorene yter 5,4 kW mens løftemotoren yter 14,9 kW. Hyundai påpeker at man ved hjelp av Zapi ACE-kontrollere med beskyttelsesklasse IP 65 har oppnådd en bedre og mer skånsom kontroll av motorene.


Bruker mindre strøm

Den nye elektriske styringen bruker energi bare når rattet er i drift, noe som reduserer strømforbruket med opptil 33 prosent. Styremotstanden vokser med kjørehastigheten og bidrar ifølge Hyundai til både sikker og komfortabel kjøring opp til 20 km/t. En annen ny funksjon er den elektromagnetiske parkeringsbremsen som aktiveres automatisk når trucken stopper. Bremsen forhindrer også at gaffeltrucken ruller bakover i stigninger og på ramper.

Den redesignede førerplassen skal både ha gitt føreren bedre sikt, mer plass, høyere komfort og en bedre ergonomi. Truckene kan leveres med fingertuppkontroller som er en tilnærmet standard her i landet eller med konvensjonelle spaker. Produsenten opplyser også at det 4,3 tommer store fargedisplayet som informerer føreren om driftstilstand og eventuelle feilkoder er blitt mer lettavlest. På sikkerhetssiden kan nevnes både Curve Control, Anti Roll Back og OPSS (Operator Presense Sensing System) som blokkerer mast- og kjørekontroller når føreren ikke sitter i stolen.

Hyundai viser til en sammenligningstest av driftstid på en lading mellom en 20BT-9 og en 20BT-9U som begge var utstyrt med et 585 Ah batteri. Resultatet ble 251 minutter på den utgående modellen og 304 minutter på den nye, en forbedring på 21 prosent.

3-hjulingene tilbys forøvrig med batterier fra 525 til 750 Ah, inklusive Li-Ionbatterier på 376 og 470 Ah som truckene er konfigurert for som standard.


Nye 4-hjulinger fra 2,5 til 3,5 tonn

De tre nye firehjulingene 25B-9U, 30B-9U og 35B-9U har løftekapasiteter på henholdsvis 2.500, 3.000 og 3.500 kilo. På disse bidrar en ny elektrohydraulisk servostyring til opptil 17 prosent energibesparelse. Også de nye hydraulikkpumpene bruker mindre energi, i tillegg til å gi mer kraft og være svært stillegående.

Les også: Lean med Six Sigma gir større muligheter

Som standard har 4-hjulingene i den nye U-serien batteribytte gjennom siden, men Hyundai opplyser at det fortsatt er mulig å løfte det ut. 2,5-tonneren tilbys med et batteri på 720 Ah, mens de to større har batterier på 810 eller 900 Ah. I tillegg kan alle 4-hjulingene bli levert med et Li-Ionbatteri på 564 Ah.


«Nordisk» kabin

Samtlige nye 3- og 4-hjulinger kan leveres med en kabin som ifølge Geir Bamrud hos den norske importøren Trucktech AS fullt ut tilfredsstiller norske brukere. Men så har da også de nordiske distributørene vært med på å utvikle kabinen.

Bamrud har jobbet tett med Hyundaitruckene helt siden 2011 da han som salgssjef i daværende Fortuna Truckservice spilte en aktiv rolle med å få tatt inn merket til Norge. Etter konkursen der var det Trøndelag Trucksenter som gjennom et par år hadde ansvaret for Hyundaitruckene her i landet før Trucktech AS i Fredrikstad tok steget fra å være forhandler av disse til å bli importør i fjor. Hovedproduktet til Trucktech er imidlertid fortsatt teleskoptruckene fra italienske Dieci.

Hyundai produserer trucker med løftekapasitet opp til 25 tonn og Geir Bamrud forteller at merket alltid har stått sterkest i de tyngre segmentene. Han er godt fornøyd med oppgraderingen av de mindre truckene og trekker spesielt frem det svært lave lydnivået fra løftemotoren. Likeledes den gode kabinen og at de går greit på vinterføre takket være de to drivmotorene. De første truckene fra den nye U-serien er allerede blitt overlevert til norske kunder.

Abonner på din egen utgave av Logistikk & Ledelse

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.328