23948sdkhjf

e-Expert nærmer seg

Bestillinger starter før sommeren - Regner med å få de bilene som trengs.

Til høsten er e-Expert på markedet med rekkevidde, ladehastighet, nyttelast og tilhengervekt som gjør elektrisk varebil til et reelt alternativ.

Les også: Stor driftsomlegging midt under koronakrisen

Den kaster seg ut i kampen med eksisterende Nissan eNV200 som har dominert varebilsalget en stund nå. Men e-Expert skal ut i ilden sammen med to søsken, en halvbror og en kineser.

For både Vivaro e, e-Jumpy, Proace Electric og Maxus e-Deliver 3, skal være på plass i Norge til høsten.

Slaget om rekkevidden (på varebiler)

Og her kommer slaget om rekkevidden, igjen. For selv om den kinesiske produsenten av Maxus e-Deliver 3 operer med noe hårete rekkevidde på opptil 342 kilometer (WLTP) med et batteri på 52,5 kWh, er den norske importøren langt mer moderert og prater om en realistisk rekkevidde på 300 kilometer.

33 mils rekkevidde

Peugeot e-Expert har en oppgitt rekkevidde WLTP på 330 kilometer med det store batteriet på 75 kWh.

Les også: Lean med Six Sigma gir større muligheter

Du kan altså velge mellom to batteripakker til Peugeot e-Expert, 50 kWh og 75 kWh. Oppgitt rekkevidde (WLTP) er henholdsvis 230 km og 330 km.

Lading skjer via ombordlader på enten 7,4 kw eller 11 kw. - På en 7,4 kw veggboks lader batteriet på 50 kWh på 7 t og 30 min. Batteriet på 75 kWh lader på 11 timer og 20 minutter. - Med en 11 kw veggboks blir tidene henholdsvis 5 timer og 7 timer og 30 minutter. - På 100 kw supercharger kan et 50 kWh batteri lades til 80 prosent på 30 minutter, og et 75 kWh batteri lades til 80 prosent på 45 minutter.

Når åpner bestillingene?

- Jeg tipper vi starter med bestillinger før sommeren/med en gang prisen er klar. Vi har ikke lister og slikt som har vært brukt på personbil men interessen er god, forklarer Stian Gihle, PR- og informasjonssjef for Peugeot.

Importøren regner med å få de bilene som trengs til det norske markedet da vi spør om tilgangen.

Les også: Viktig steg mot klimanøytrale transporter

En motor, tre effekter

Peugeot e-Expert kommer med den samme drivlinjen som e-208 og e-2008. Motoren yter maksimalt 136 hestekrefter og 260 newtonmeter. Det finnes også to lavere effekter for rolig kjøring med redusert strømforbruk. Effekten justeres med knappen «Drive Mode», og som de andre elektriske bilene til Peugeot starter den med mellomeffekt. Siden e-Expert er beregnet på mye vekt og tilhenger er den lavere giret enn personbilene. Det resulterer i en toppfart på 130 kilometer i timen.

Utslippsfri arbeidsdag for flere

Med denne lanseringen skal det bli mulig for svært mange å velge en utslippsfri arbeidsdag påpeker Roy Erik Johnsen, merkesjef for PSA varebil hos Bertel O. Steen.

- Takket være lang rekkevidde og rask lading, vil denne bilen tilfredsstille de fleste behov for kjørelengde, kommenterer han.

Komfort

Peugeot e-Expert kommer med tre seter, i tillegg har den forvarming mens bilen står på lading. Dette og programmering av lading gjøres på skjermen i bilen eller via smarttelefon og appen My Peugeot. Du har også tilgang til Android Auto og Apple CarPlay.

Peugeot e-Expert er på markedet til høsten en gang, og vil neste år få følge av lillebroren Peugeot Partner i batterielektrisk utgave.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.265