23948sdkhjf

Proace Electric - kan bestilles i september

Norge blir et av de første markedene i Europa for Toyotas første elbil.

Det er tre ting skal du vite om Toyotas første elbil:

Den er identisk med Pegeot e-Expert, Opel Vivaro-e og Citroën e-Jumpy.

Den kvalifiserer for høyeste støttebeløp på 50.000 kroner fra ENOVA.

Prisene er ikke klare enda, men blir kunngjort nærmere lansering.

Og selv om Toyotas elektriske kassebil blir identisk som sine PSA-søsken, skal det bli spennende å se hvem som får mest biler fra fabrikken. For Toyotas forhandlernettverk i Norge har klart å pushe ut mange Toyota Proace i det siste. Til og med mai i år er det snakk om 483 registrerte Proace mot 289 Peugeot Expert (131 Citroën Jumpy og 97 Opel Vivaro).

Norge blir et av de første markedene i Europa for den nye Proace Electric.

-Vi har stor tro på at Proace Electric vil dekke behovet til svært mange kunder i forhold til rekkevidde, nyttelast og tilhengervekt, sier ansvarlig for næringssalg/varebil Hans Petter Bakken i Toyota Norge.

Og rekkveidden Bakken prater om er altså inntil 33 mil med den store batteripakka, nyttelasten er oppgitt til ett tonn og tilhengervekten er også oppgitt til ett tonn.

Elvarebilen vil bli tilgjengelig med flere varianter, inkludert varebil i kort, medium og lang karosserilengde, samt personbilvarianter fra 2021.

Batteri og rekkevidde

Kunder vil kunne velge mellom to forskjellige batteripakker som passer ulike behov. Begge er av litium-ion typen, og leverer enten 50 kWt (18 moduler) eller 75 kWt (27 moduler) for medium og lang utgave.

Disse vil ha respektive 230 og 330 km rekkevidde (WLTP).

Kjører 4,5 mil i snitt

I arbeidet som er lagt ned for å forstå behovene til varebilkundene, har Toyota funnet at de gjennomsnittlig kjører 45 kilometer på en arbeidsdag, noe som betyr at de fleste kundene ikke vil ha behov for å lade daglig.

Maksimal ytelse for begge batteristørrelser er 136 hk, med maksimalt dreiemoment på 260 Nm. Toppfarten er elektronisk begrenset til 130 km/t.

Batteriet er plassert under gulvet i varerommet, noe som innebærer at plassforholdene opprettholdes i forhold til den vanlige Proace. Samtidig senkes tyngdepunktet.

Opp til 6,1 kubikkmeter

Lastevolumet strekker seg fra 4,6 m3 for kompakt, til 5,3 m3 for medium og 6.1 m3 for den lange versjonen.

Nyttelasten er på ett tonn for alle varianter. Det samme gjelder maksimal tilhengervekt på ett tonn gjennom hele modellutvalget.

Lading

Ladeuttakene er skjult under et deksel på forskjermen, med en statusindikator som lyser for å vise stand-by, lading, lading ferdig eller en feilvarsling. Ved å benytte en 100 kW offentlig ladestasjon vil 50 kWt batteriet kunne lades til 80% på omtrent 30 minutter, og 75 kWt batteriet på 45 minutter. Bilene utstyres med en ombordlader som yter opptil 11 kW, optimalisert for å sikre riktig ladefart fra en veggboks eller stikkontakt, og hjelper til med å bevare batteriets levetid.

To utstyrsnivåer

Proace Electric vil bli tilgjengelig i to utstyrsnivåer, Basic og Comfort. Basic har en spesifikasjon som er tilsvarende den eksisterende modellen med DAB+ radio samt 3 seter med smart cargo.

Comfort har i tillegg 2 sone automatisk klimaanlegg, elektrisk justerbare sidespeil, tåkelys, Aux-in, USB-porter, lagringsboks under setet/verktøykit, parkeringssystem med 360 grader visning av ryggekamera med blindsonevarsling, samt parkeringssensorer foran og bak.

På Electric får du uansett med elektrisk parkeringsbrems, 6-meters ladekabel, kontrollbryter istedet for konvensjonel gearspak, bryter for å velge mellom Eco, Normal og Eco drive kjøremodus, førerinstrumentene som viser hastighet, kraftforbruk, indikasjoner for batteriet ladestatus og klimaanlegget ytelse, samt et TFT multiinformasjonsdisplay.

KLIKK for alle artikler i Smartlogistikk og systemer.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.181