23948sdkhjf

Ford og Volkswagen signerte avtale

Resulterer i ny varebil i 2021 og ny pickup i 2022.

Ford Motor Company og Volkswagen AG signerte onsdag 11.06 en avtale som utvider deres globale allianse for å møte de raskt økende behovene til deres respektive kunder i Europa og andre regioner ved å utnytte deres kompletterende styrker innenfor mellomstore pickuper, nytte- og elektriske biler.

Les også: Stor driftsomlegging midt under koronakrisen

Planene for samarbeidsavtalen ble først kjent i juli 2019.

Begge selskapene forventer vekst i global etterspørsel etter nyttekjøretøy og elektriske kjøretøy.

8-millioner produserte

i Løpet av livssyklusen til disse produktene regner selskapene med å produsere opp mot åtte millioner nyttekjøretøy.

- I lys av Covid19-pandemien og dens påvirkning på den globale økonomien, er det viktigere enn noensinne å sette opp solide allianser mellom sterke selskaper, sier Dr. Herbert Diess, direktør i Volkswagen-gruppen.

Les også: Lean med Six Sigma gir større muligheter

- Dette samarbeidet vil redusere kostnader på produktutvikling, noe som tillater bredere global distribusjon av elektriske og kommersielle kjøretøy, og løfte posisjonen til begge selskap, sier han videre.

- Alliansen kommer på et tidspunkt hvor entusiasmen for intelligente, oppkoblede kjøretøy i en stadig smartere verden, er svært høy, kommenterte Ford-direktøren, Jim Hackett.

Han mener dette gir mulighet for å løse mange av verdens transportutfordringer og at det vil gi ekstraordinære fordeler for kundene.

Batteri-forder i løpet av 24 måneder:

Ford vil i tillegg til dette samarbeidet, lansere batterielektriske versjoner av Ford Transit og Ford F-150 i løpet av de neste 24 månedene, i følge Jim Farley, operating officer i Ford.

Les også: 0,12 liter på mila - men bare om du lader

Fords bruk av VWs MEB-platform skal hjelpe begge selskapene med å nå målene i Paris 2015-avtalen.

Over flere år, fra 2023 skal Ford levere 600.000 elektriske kjøretøy.

Ford og Volkswagen har begge investert i selskapet Argo AI som lager selvkjørende teknologi.

Ford-VW-alliansen skal:

*Produsere en pickup konstruert og bygget av Ford, som skal selges som Volkswagen Amarok i begynnelsen av 2022.

*Styrke nyttekjøretøy-satsingen for begge selskapene så tidlig som 2021 med en varebil for by-distribusjon, basert på siste Caddy og senere en 1-tonns varebil konstruert av Ford.

*Lansere en elektrisk Ford i 2023, basert på VWs Modular Electric Drive-platform.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.281