23948sdkhjf

Transit 2T med "10-trinns" etter sommeren

Ford har nå startet produksjonen av en ny 10-trinns automatgirkasse for den bakhjulsdrevne varianten av nye Transit 2T.

2-tonns Transiten får altså 10-trinns automaten som i dag står i Ford Ranger og Ford Mustang.

- Produksjonen starter nå i juni og vi antar at vi har de første bilene i landet i slutten av august / tidlig september, forklarer Anne Sønsteby, informasjonsdirektør i Ford Motor Norge.

Automatgirkassen er tilgjengelig på Transit 2T-varianter med bakhjulstrekk med Fords nye 170 HK 2-liters EcoBlue HDT dieselmotor, og har gjennomgått en rekke ytelses- og holdbarhetstester for å sørge for at den takler selv de tøffeste jobbene over tid, skriver Ford i en pressemelding.

4 600 forbedringer

Hele 4 600 små og store komponenter er oppgradert sammen med nye avanserte drivlinjer og avanserte førerassistanseteknologier i nye Ford Transit 2T. Det gjør at den skal kunne frakte mer last og samtidig bruke mindre drivstoff ifølge produsenten.

Transit 2T er også den første i segmentet som tilbys med mild hybrid-teknologi, enten med 130- eller 170 hestekrefter.

Transit-fornyelse

Den nye girkassen er en del av en større fornyelse som Transit-familien har gjennomgått i løpet av 2019 og frem til nå. Sammen med den nåværende 6-trinns automatgirkassen som er tilgjengelig for Transit 2T-modeller med forhjulstrekk, elektrifisering, økt lastekapasitet og utstrakt bruk av oppkoblede løsninger, skal Transit bli mer attraktiv for kundene skriver Ford.

170 hk og EcoBlue

Den nye 10-trinns automatgirkassen gjør at den 170 HK sterke EcoBlue-motoren hele tiden jobber nærmere sitt ideelle effektivitetsnivå og leverer mer respons tilpasset skiftende kjøreforhold.

Datasimuleringer hjelper girkassen med å balansere girskiftene slik at de skjer akkurat når det er optimalt.

En 10-trinns automatgirkasse gir også muligheter for høyere dreiemoment og ytelse. Ved hjelp av Fords patenterte Casting-Integrated Direct Action Solenoid (CIDAS) får du raskere og jevnere girskifter. Automatgirkassen er også tilpasset kjørekarakteristikkene til 2T-Transit.

20 patenterte teknologier

Sammen med Auto Start-Stopp-teknologien og 20 andre patenterte teknologier skal de tilsammen gi deg best mulig drivstoffeffektivitet, bedre komfort og optimale kjøreegenskaper. Den nye automatgirkassen har også gjennomgått mer enn 6 millioner km med prøvekjøring under de mest krevende forhold for å tåle de aller tøffeste belastninger når den tas i bruk.

Hevder seg i Sprinter-klassen:

Så langt har OFV registrert 209 stk Transit 2T i år, like bak Crafter med 256 registreringer og like foran Sprinter med 200.

Artikkelen er en del av vårt tema om Varebil og smartlogistikk.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.109