23948sdkhjf

Snart bruker bilbergeren hologrambriller

Falck veihjelp og konsulentselskapet Sopra Steria tester i disse dager ut en løsning som tar HoloLens-teknologi ut på landeveien. Resultatet kan bli nesten dobbelt så mange reparasjoner på stedet.

– Skjer det noe med bilen din på veien, er bilbergeren ofte først på stedet. Med HoloLens-briller kan vi øyeblikkelig koble på ekspertisen til merkeverksted, mekaniker og takstperson. Det kan øke konkurransekraften vår, spare penger for forsikringsselskapene og redde bilferien din, sier Kjetil Kval-Engstad, nettverkssjef for Falck Norge.

Nær 50.000 flere reparasjoner på stedet

Tidligere i sommer gjennomførte Falck og Sopra Steria et forprosjekt med HoloLens ved en stasjon i hovedstadsområdet. Resultatene var såpass lovende at partene allerede er i gang med å planlegge et omfattende pilotprosjekt til høsten. Dersom resultatene fortsetter i samme spor, kan bilbergere ved 120 Falck-stasjoner rundt omkring i landet kanskje regne HoloLens-briller som en fast del av verktøykassa om ikke så lenge.

– Vi gjennomfører om lag 150.000 bilberginger i Norge hvert år. 38 prosent av disse oppdragene løses ved reparasjon på stedet. Ved å løfte ekspertisen ut på veien, tror jeg vi skal klare å heve denne andelen til opp mot 70 prosent, sier Kval-Engstad.

Et glimt av fremtiden

Magne Ekerum, industridesigner og designleder i Sopra Steria, forteller at resultatene fra forprosjektet er svært lovende.

– Vi har fått et glimt av hvordan HoloLens kan brukes for å effektivisere og modernisere Falcks tjenester, om det er bedre veihjelp, mer effektiv skadetaksering eller bistand ved større bergingsoppdrag. Jeg tror Falck blir landets første bilredningstjeneste som tar i bruk hologramteknologi med blandet virkelighet. Bileierne blir de store vinnerne. De kan glede seg over raskere reparasjoner og hurtigere forsikringsoppgjør, sier han.

Positiv bilberger

I forprosjekt fikk Torger Fuglerudsveen, bilberger og bilansvarlig hos Falck i Oslo, prøve HoloLens 2-brillene. Han er positiv til å bruke slike briller i sitt daglige virke.

– Løsningen var enkel å forstå, og det gikk fint å kommunisere med ekspertene og utføre deres instruksjoner. Med slike briller tror jeg vi skal klare å utføre flere reparasjoner på stedet – og dessuten stille bedre diagnoser, sier Fuglerudsveen.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.129