23948sdkhjf

Slik blir Transport & Logistikk 2020

Digitalisering, grønne løsninger, startups og erfaringene fra vårens covid-19 pandemi er noen av temaene på Transport & Logistikk 2020 den 19. og 20. oktober. Årets konferanse blir ulik alle de foregående 62 årene.

Grunnet koronasituasjonen kan det kun samles et begrenset antall personer på kongresshotellet The Qube – Clarion Hotel & Congress Oslo Airport på Gardermoen. Men ved å gjøre deler av konferansen digital åpner arrangørene opp for at enda flere kan delta, på en måte som vi blitt vant med de siste uker og måneder.

Les også: Transport & Logistikk blir kun digital

– Vi vil tilrettelegge hele konferansen ut fra myndighetenes smittefaglige råd, samtidig som vi benytter anledningen til å fornye oss med et nytt digitalt spor, sier Frøise.

Han legger til at noe likevel forblir de samme – først og fremst kvaliteten på det faglige innholdet som tidligere transportdeltagere har blitt vant til.

– Vi har allerede booket fantastiske forelesere som er de fremste i sine felt. Disse vil bidra med sine erfaringer på det fagområdet som konferansedeltakerne jobber med til daglig. Programmet er allerede ute på våre nettsider www.konferanse.info, forteller Frøise.

Tre statsråder klare for konferansen

Tre statsråder er allerede klar for Transport & Logistikk 2020. Samferdselsminister Knut Arild Hareide er med i åpningssesjonen for å rette søkelys på et ferskt statsbudsjett for samferdselssektoren. Tirsdag 20. oktober kommer digitaliseringsminister Linda H. Helleland for å fortelle om den satsingen som regjeringen gjør på det digitale området.

Les også: Transport- og logistikknæringen samles på Lillestrøm: Ikke bare for aldrende gubber

Klimakur 2030 er noe transportbransjen må forholde seg til frem mot 2030. Samme dag kommer derfor miljø- og klimaminister Sveinung Rotevatn for å fortelle om hva myndigheter og næringsliv sammen kan gjøre for å nå målene.

E-handel og startups

Et annet viktig tema som vil bli belyst er E-handelen som blomstrer i Norge. I 2019 kjøpte nordmenn varer for 163 milliarder kroner på nettet. Nå får norske kunder og netthandelsaktører et flere spennende alternativ for henting og levering av pakker. Hvorfor er strategiske allianser mellom etablerte bedrifter og startups aktuelt i dag? Hva gjør at det er et relevant tema i Norge? Flere store bedrifter har valgt å gå inn i samarbeid med startups de siste årene, dette har også mange av de store transportselskapene.

– På kanskje konferansenes mest spennende sesjon får vi høre om hvordan fire norske startups har jobbet og hvordan de ser på fremtiden. Her treffer vi startups; Buddy Mobility, Homeboxx, Dønn Grønn og Zoopit, opplyser Frøise.

Fremtidsutsikter

På konferansens første dag vil også NHOs sjeføkonom Øystein Dørum gi deltagerne et lite blikk inn i krystallkulen om fremtidsutsiktene og status for Norge etter vårens korona-nedstenging av næringslivet, etterfulgt av PostNord sin markedsanalytiker Victoria Rummelhoff, som ser på trendene og utsiktene for transportbransjen.

Les også: 3 dager med fag, kunnskap og nyheter

– Dette vil garantert være et spennende spor for alle som driver med transport og logistikk i Norge, forteller en engasjert prosjektleder.

Hva gjorde bedriftene da Norge stoppet?

Covid-19 kom brått og endret situasjonen for alle nærmest over natten. Nye spilleregler gir nye muligheter for noen og nye utfordringer for andre. Covid-19 har kastet hele verden ut i ukjent farvann. For veldig mange har det medført store omveltninger, noe logistikk og transportbransjen har merket svært godt. Noen har fått det veldig tøft. Andre har fått mer å gjøre. Atter andre har funnet ut at de må gjøre ting på nye måter i fremtiden.

– Kort sagt, covid-19 har medført at man ser på arbeidshverdagen med nye øyne. I denne sesjonen får vi høre om hvordan flere av bedriftene innen vår sektor handlet når en ukjent krise stod foran oss i begynnelsen av mars, sier Frøise.

Søkelys på smittevern

Han poengterer at alle skal føle seg trygge å delta på Transport & Logistikk i oktober.

– Vi som arrangører er opptatt av å ivareta smittevern som myndighetene til enhver tid pålegger oss. I tillegg til dette har vi styrket vårt konferanseteam med Norsk Industris arbeidsmedisiner som får en særskilt oppgave å følge med at myndighetens krav ivaretas under konferansen og utstillingen. Konferansen har i år et begrenset antall deltagere i de ulike konferansesporene slik at du nå må velge hvilket spor du skal delta på. Du får da din egen plass i konferanselokalet hele dagen. Det å møte likesinnede transport- og logistikk-kollegaer som har samme utfordringer og utveksle erfaringer, er en av de største nytteverdiene som slike møteplasser gir, avslutter Jo Eirik Frøise.

Transport & Logistikk 2020 arrangeres av Norsk Industri, NHO Logistikk og Transport, GS1 Norway, Logistikkforeningen og Norske havner. Årets gullsponsorer er Posten Bring, Bane NOR, Maritech og PostNord.

Nordiske Fagmedier AS vil fra og med 1. september satse hardere på logistikkområdet og i den forbindelse vil vi sende ut et nyhetsbrev i uken, som kun fokuserer på dette området. Meld deg på her

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.224