23948sdkhjf

Ny direkterute til Kina

Air Cargo Global har startet en ny direkte fraktrute mellom Oslo lufthavn Gardermoen og Tianjin Binhai International Airport i Kina.

Det er etterspørselen etter fersk norsk sjømat som gjør at det slovakiske fraktselskapet Air Cargo Global nå satser på Norge. I første omgang skal ruten mellom Gardermoen og Tianjin, en by rundt 100 kilometer øst for Beijing, gå to ganger ukentlig, på torsdag og lørdag.

Les også: Emirates SkyCargo i kraftig vekst

– Vi har en målsetning om å øke til tre ukentlige avganger fra mars, om markedet responderer godt på den økte kapasiteten, sier Peter Scholten, kommersiell direktør for Air Cargo Global.

Godt samarbeid med Avinor

Han opplyser at de har inngått en avtale med Fish Forever, et stort kinesisk handelsselskap som har spesialisert seg på fisk.

– De tok kontakt og ønsket å se på muligheten for å importere fersk norsk sjømat direkte til Kina, fordi etterspørselen etter fersk fisk av høy kvalitet stadig øker i det kinesiske markedet, forklarer Scholten.

– Samtidig har vi hatt et godt samarbeid med Avinor som har hjulpet oss å få dette i havn. Det er vi veldig takknemlige for, sier Scholten, som også peker på at fraktbalansen mellom Asia og Europa nå er jevnere enn tidligere.

– Tidligere gikk det meste av frakten med fly fra Asia til Europa. Men blant annet takket være frakt av norsk sjømat går det jevnere mengde frakt begge veier. Fra et forretningsståsted er det naturlig nok en god utvikling, sier han.

Les også: DHL bygger ny terminal i München

Avinor ønsker å legge til rette for at den stadig voksende norske sjømatnæringen når ut til sine markeder på en rask og effektiv måte.

– Det er veldig gledelig at Air Cargo Global nå kan tilby direkte fraktkapasitet til Kina, et marked som har et økende behov for tilførsel av fersk norsk sjømat, sier Martin Langaas, direktør for flyfrakt ved Avinor.

– Med denne ruten bidrar vi til at norske eksportører får sine varer raskt og effektivt til sluttmarkedet, slik at sjømaten blir servert så fersk det lar seg gjøre. Det er viktig for sjømatnæringen, og vil bidra til økt verdiskaping i Norge, sier Langaas.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078