23948sdkhjf

Slår til med 9-tonns elektrisk

I forkant av den store utstillingen LogiMAT har Jungheinrich lansert en rekke nyheter.

For andre år på rad inviterte Jungheinrich den internasjonale fagpressen til hjembyen Hamburg hvor produsenten presenterte sine seneste innovasjoner og som vil bli presentert for det brede publikum på den store messen LogiMAT som går av stabelen 19. til 21. februar i Stuttgart.

Les også: Jungheinrich investerer i robotteknologi

I fjor var det skyvemastrucken ETV 216i med integrert Li-ionbatteri i chassiset som var den virkelig store nyheten. Fullt så stor var ingen av årets nyheter, men til gjengjeld hadde en av dem den desidert største innpakningen.

EFG 6-serie

Da snakker vi selvfølgelig om Jungheinrichs nye EFG 6-serie, bestående av 14 elektriske modeller med løftekapasitet fra 6 til 9 tonn med lastsenter 600 eller 900 mm. Flere av konkurrentene stopper på 8 tonn og dermed vil Jungheinrich nå kunne tilby en av de sterkeste maskinene i dette segmentet. De vil bli tilbudt med både konvensjonelle bly-/syrebatterier eller Li-ion, med kapasiteter fra 1.240 til 1.548 Ah og truckene vil også bli tilbudt i en noe kortere kompaktutgave.

Trucken er utstyrt med produsentens helt nye «addedVIEW» som gir føreren både 360 graders sikt rundt trucken og et fugleperspektiv av denne. Tilsvarende systemer har lenge vært tilbudt på andre kjøretøytyper som for eksempel lastebiler og anleggsmaskiner, men Jungheinrich hevder å være de første som tar et slikt system i bruk på trucker. Systemet består av fire kameraer og vil bli tilbudt som option også på andre truckmodeller.

Ordreplukk i 14 meters høyde

Det europeiske markedet for smalgangstrucker har i løpet av de siste ni årene doblet seg, og godt over 65 prosent av disse er ordreplukktrucker.

Jungheinrich lanserer nå en ny generasjon EKS ordreplukktrucker. Med den kan man nå plukkhøyder på over 14 meter hvilket skal være det høyeste på markedet. Løftehastigheten på 0,5 meter i sekundet er 25 prosent raskere enn forgjengeren og hele truckens energiforbruk er blitt redusert med mer enn ti prosent.

Ved hjelp av høydeforvalg og RFID-brikker kan trucken enkelt kjøres halvautomatisk der truckfører bare setter den i gang før den selv kjører til neste plukkstasjon.

Les også: DSV etablert og automatisert i Vestby

Jungheinrich opplyser at de har jobbet mye rundt førers komfort, ergonomi og sikkerhet. Også nye EKS kan naturligvis leveres med begge batteriteknologier

Vesentlig kortere støttebenstruck

ERC 216zi – Jungheinrichs ledestabler med fast plattform – er produsentens andre rene truckmodell som er designet utelukkende for Li-ionbatterier som er integrert i chassiset. Det har medført at den ifølge Jungheinrich er minst 17 cm kortere enn nærmeste konkurrent. L2-lengden er oppgitt til 1.245 mm og skal gjøre trucken svært manøvrerbar.

I tillegg til disse tre nye truckmodellene lanserte Jungheinrich også et helt nytt system for sonekontroll på lageret og et helt nytt flåtestyringssystem etter at samtlige Jungheinrichtrucker nå vil bli levert med en telematikkboks som standard.

Du kan lese mer om alt dette i Logistikk & Ledelse nummer 2.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078