23948sdkhjf

Nå kan også plukktruckene til Linde kjøres med ratt

Linde Material Handling fornyer og utvider sitt utvalg plukktrucker og først ut er åtte nye lavtløftende modeller i den nye generasjonen N20 C med løftekapasitet på hovedsakelig 2 og 2,5 tonn.

I presentasjonen av den nye serien påpeker Linde at arbeidet på lageret har blitt stadig mer komplekst de siste årene. Kundene forventer kortere leveringstider, sesongtoppene krever mer og lønnskostnadene øker. Samtidig skal plukkfrekvensen og gjennomstrømmingen på lageret høynes, feilplukk reduseres og belastningsskader forebygges.

– Med de forskjellige variantene av våre nye plukktrucker kan kundene holde sine logistikkostnader nede samtidig med at effektiviteten øker i tradisjonelle person-to-goods-applikasjoner, hevder Eloïse Lévêque, internasjonal produktsjef hos Linde Material Handling.

Bedre ergonomi gir høyere effektivitet

Ved utviklingen av den nye generasjonen N20 C har Linde hatt fokus på førervennlighet, og hevder at selv grunnutførelsene har et høyt komfort-, ergonomi- og sikkerhetsnivå. Et rikelig utvalg med ekstrautstyr kan øke dette ytterligere, i tillegg til å optimalisere trucken til bruksområdet den er tiltenkt. Maksimal kjørehastighet er økt fra dagens 10 - 12 km/t til 14 km/t.

Innstegshøyden på bare 130 millimeter og det brede innsteget (428 eller 418 millimeter, avhengig av modell) gjør det enkelt å stige av og på trucken, noe som jo gjøres svært ofte i forbindelse med plukk.

Ergonomisk plasserte håndtak gir føreren et sikkert grep, selv ved kjøring bakover. Man kan velge å utstyre trucken med luftdempet plattform som reduserer støt og vibrasjoner ved kjøring på ujevnt underlag. En polstret og høydejusterbar ryggstøtte er standard og et nytt klappsete som er utstyrt med sensorer for føreravkjenning gir avlasting ved kjøring over lengre avstander eller under venting. En ytterligere høyning av komforten kan oppnås ved å utstyre trucken med polstrede knebeskyttere.

Nå med rattstyring

I likhet med blant annet Jungheinrich og STILL har også Linde nå valgt å utstyre sine plukktrucker med et ratt. Det er gummiert for å sikre et maksimalt grep, høydejusterbart og utstyrt med vippebrytere på begge sider slik at trucken kan betjenes med enten venstre eller høyre hånd. For ikke å distrahere føreren under kjøring har Linde bevisst valgt å plassere multidisplayet under rattet.

Tilkoblet og trygt

På forespørsel kan den modulære flåtestyringsprogramvaren «Linde connect» med adgangskontroll, skadeovervåking og ulike brukeranalyser bli installert i de nye truckene.

Plukking foregår i et veldig travelt miljø og som innebærer økt risiko for materielle skader med påfølgende kostnader og driftsforstyrrelser. For å redusere faren for dette, kommer Linde N20 C med en rekke sikkerhetsfunksjoner som både standard og som kan leveres som opsjon. Foruten god sikt over kjørebane og last, fremhever produsenten den hydraulisk assisterte bremseenheten – én av i alt tre bremsesystemer på trucken, og som justerer bremseeffekten i forhold til lasten på gaflene. Linde Curve Control-systemet reduserer hastigheten i forhold til styrervinkelen og forhindrer velt ved kjøring i sving. Får å redusere kostbare skader på reoler, gods eller på trucken kan den utstyres med støtfangere i fronten. Den kan også få påmontert blant annet LED- kjørelys, Linde BlueSpot, panoramaspeil foran og ulik beskyttelse av masten.

Mange varianter

Den nye N20 C-serien kan leveres i 2 tonnsversjoner for 2-palls-håndtering (D), med lange støtteben og korte gafler (LoL), med sakseløft (LX), med forlengede gafler på opptil 3 100 millimeter, en 1 200 kilos CL-utgave med ergonomisk løft og en 2,5 tonns høyytelseversjon (N 25 HP).

Linde har i tillegg utvidet portfolioen med en hevbar førerplattform til de fleste variantene og som gjør at man når plukkhøyder opp til 2,8 meter.

N20 C kan utstyres med både konvensjonelle bly/syre- eller med litium-ionbatterier.

Produktsjef Stig Fridlund hos den norske Lindeimportøren Hesselberg Truck AS opplyser til Logistikk & Ledelse at salget av den nye generasjonen N20 C starter i september og han forventer de første leveransene en gang på nyåret. Prisene vil ligge på sammen nivå som dagens modeller.

Abonner på dine egen utgave av Logistikk & Ledelse

KLIKK for alle artikler i Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.143