23948sdkhjf

Linde utvider med trekktruck på hydrogen

Trekktrucken P250 er siste tilskudd i den brede Fuel Cell-porteføljen til Linde Material Handling.

Elektriske trekktrucker spiller en sentral rolle i transport av bagasje og gods i tillegg til transport av varer til butikkene på flyplasser over hele verden. I tillegg til å være utslippsfrie har de også høy slepekapasitet og utmerket manøvrerbarhet på grunn av deres kompakte dimensjoner. De har derfor blitt godt etablert – ikke bare på flyplasser, men også i foredlingsindustrien, i engroshandel og som postleveringsbiler.

Trekkraft på 25 tonn

Linde P250 er en populær trekktruck som blant annet den norske Lindeimportøren Hesselberg Truck tidligere har levert et stort antall av til SAS Ground Services. P250 er kjent for sitt robuste chassis, tre uavhengige bremsesystemer og romslige førerhus som beskytter føreren mot vibrasjoner og støy.

Les også: Linde kjører smalt

Nå har Linde lansert en versjon av P250 som er utstyrt med en brenselcelle. Fyllingen av hydrogen tar bare tre minutter og bidrar til maksimal tilgjengelighet, spesielt ved drift over flere skift. Brenselcellene avgir heller ikke skadelige utslipp under drift, og det eneste biproduktet som skapes er varme og rent vann som pumpes ut når hydrogen fylles på.

I likhet med den elektriske versjonen har også P250 med brenselcelle en trekkraft på 25 tonn.

Linde Material Handling har utviklet brenselcelleteknologi i 20 år og serieproduksjonen av de første modellene startet i 2010. Produsenten hevder å tilby markedets bredeste utvalg av FuelCell-trucker og rundt 80 prosent av sortimentet, inkludert palletrucker, skyvemasttrucker og motvektstrucker kan bestilles med denne energivarianten.

Abonner på din egen utgave av Logistikk & Ledelse

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.25