23948sdkhjf

33071 varebiler solgt i 2017

Det er 2,5 prosent ned fra 2016, men likevel et knallår.

Forklaringen til nedgangen er at vi i 2016 opplevde en voldsom boom av registreringer frem mot årsslutt grunnet avgiftsomlegginger. Den avslutningen lot seg ikke matche i 2017.

Men totalen på 33071 registrerte varebiler (ex campingbiler) er likevel et veldig bra volum.

Vi må helt tilbake til 2011 for å finne bedre tall - og før der tilbake før finanskrisen.

Mellomstore kassebilers år

Det som kjennetegnet markedet i 2017 var de mellomstore kassebilene, altså biler som VW Transporter, Mercedes Vito, Ford Transit Custom og Toyota Proace.

Dette segmentet vokste med 6,6 prosent - samtidig som segmentet små kassebiler som VW Caddy mfl. gikk tilbake med 7,4 prosent.

De to ovennevnte segmentene var for bare noen år siden omtrent like store, og mange antok at de "store små" kassebilene skulle ta over posisjonen til de mellomstore - at tiden var nne for smart downsizing også av volumet på kassebiler.

Slik ble det altså ikke, nå har de mellomstore kassebilene igjen et klart overtak over de små.

Mens vi venter på Sprinter

De store kassevognene er ikke så mange i antall solgte biler som de overnevnte, men gjør forholdsvis mye mer av seg ute i trafikkbildet.

Den store "klassekongen" Mercedes Sprinter er inne i sitt siste år (den nye blir presentert for pressen 6. februar), og det lå et lite element av spenning i om nye VW Crafter skulle overta tronen - i det minste på statistikken. Crafter har 98 prosent økning siden året før.

Forskjellen mellom dem var ved årsskiftet 545 Sprintere mot 492 Craftere. merk at det imidlertid går et betydelig antall Sprintere som både lette lastebiler og minibusser, så den reelle distansen mellom dem er større.

Pickuptronen til Hilux

Av biler på grønne skilter er også pickuper et segment med mye bra energi i seg om dagen. Fjorårets mest spennende lansering var utvilsomt Mercedes X-klasse, men den har med kun 62 biler ikke rukket å gjøre inntrykk på statistikken - ennå.

Det store spørsmålet er selvsagt om X-klasse skal spise av konkurrentene i 2018 (hvor VW Amarok står lagelig til for hogg), eller om den gir reell tilvekst i segmentet.

Suverent på topp av pickupene i 2017 finner vi Toyota Hilux med 1156 biler (som er litt ned fra 1223 biler i 2016).

Deretter følger Ford Ranger og VW Amarok med hhv 880 og 879 biler (!). Det etter pen vekst for Ford, og tilbakegang for VW. Også populære Isuzu D-Max hoilder koken med 718 biler.

Topp 10 merker, kilde OFV Volkswagen 10747 bilerFord 5211 bilerMercedes-Benz 3689 bilerPeugeot 3531 bilerToyota 3408 bilerCitroen 2091 bilerNissan 962 bilerOpel 751 bilerIsuzu 718 bilerRenault 714 biler Topp 10 modeller, kilde OFV Volkswagen Transporter 4647 bilerVolkswagen Caddy 4595 bilerMercedes-Benz Vito 2666 bilerFord Connect 2296 bilerPeugeot Partner 2045 bilerToyota Proace 1639 bilerCitroen Berlingo 1300 bilerPeugeot Expert 1189 bilerToyota Hilux 1156Ford Transit Custom 1134

Abonner på Logistikk & Ledelse her

Artikkelen er en del av vårt tema om Varebil og smartlogistikk.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.109