23948sdkhjf

Jollyroom dobler effektiviteten

E-handelsselskapet Jollyroom har tatt i bruk i en automatisert pakkeløsning som reduserer selskapets transportkostnader og økologiske fotavtrykk og dobler håndteringseffektiviteten av smått og mellomstort gods.

Jollyroom er Nordens største barn- og babybutikk på nettet. E-handleren har et sortiment på cirka 40.000 artikler, og selger alt fra barnevogner og senger, til leker og barneklær. Jollyroom mener det brede sortimentet er hva som gjør dem unike på markedet, men at det også innebærer mange interne utfordringer, ikke minst når det gjelder pakking og sending på en effektiv og optimert måte.

– Det er ikke mulig å bestille kartonger i like mange størrelser som vi har varer, noe som gjør at ting av og til sendes i for store kartonger, hvor det kreves bobleplast for å fylle ut og beskytte varen under transport, sier logistikk Cecilia Olsson. – For store kartonger i forhold til produktet er dårlig for miljøet og mindre effektivt å transportere, og vi vet også at godt tilpasset emballasje er noe kundene våre setter pris på. Derfor har vi i løpet av året undersøkt en rekke alternativer for å kunne automatisere denne prosessen, og nå har vi funnet en tilfredsstillende løsning, sier Olsson.

Automatisert pakkeløsning

Jollyroom har nå tatt i bruk en automatisert pakkeløsning fra franske B+ Equipment. Systemet består av tre maskiner som lager kartonger og to maskiner som skanner produktets størrelse, bretter ned kantene og forsegler kartongene i en optimert størrelse. I stedet for teip, bruker maskinen et veldig sterkt lim som minimerer faren for skade under transport. Ved i tillegg å perforere forpakningen, blir forsendelsen enkel å åpne for kunden.

Ifølge Jollyroom var en avgjørende faktor i valget av leverandør at systemet ikke skjærer til kartongene med kniver, men i stedet perforerer dem, så de lett kan brettes ned.

– Kartongkniver må slipes med jevne mellomrom, noe som ville ha stanset hele produksjonsflyten i et kort tidsrom. Å stoppe vår produksjon i bare fem minutter får konsekvenser for flere hundre ordre og i intensive perioder som Black Week og julehandelen er dette helt uholdbart for oss, sier Olsson

Ifølge B+ Equipment ligger Jollyroom i tet når det gjelder å automatisere sin pakkeprosess, og den nye installasjonen er den første som er gjennomført hos en rendyrket e-handler i Norden.

– Jollyroom har på kort blitt en stor aktør i e-handelsbransjen. Som leverandør mener vi at selskapet er strukturert og har en tydelig visjon, og samarbeidet med Jollyroom har vært og er fremdeles utmerket, sier Bernard Dominici, salgsdirektør i B+ Equipment.

Over 1.500 kartonger i timen

Det nye systemet kan produsere opptil 1.560 kartonger i timen, og kommer ifølge e-handleren til å doble effektiviteten i utleveransflyten, både hva gjelder smått og mellomstort gods.

– Tidligere tok det i gjennomsnitt to minutter å pakke en ordre manuelt, hvorav mye av den tiden gikk med til å klargjøre kartonger. Etter den nye installasjonen kommer det i stedet til å ta cirka ett minutt, noe som innebærer en fordobling av effektiviteten, sier Olsson. Hun legger til at den automatiserte pakkeløsningen også har bidratt til å redusere det totale utlastningsvolumet av smått og mellomstort gods med 25 prosent. I tillegg kreves det ingen bobleplast lenger, eller annet fyllmateriale i kartongene. Det både minsker vår miljøpåvirkning og senker våre transportkostnader, sier Olsson.

Helautomatisert

Den automatiserte pakkeløsningen er sammenbygd med både Jollyrooms AutoStore og en automatisert pakkesorteringsterminal. Til sammen utgjør de tre systemene en helautomatisert logistikkløsning for smått og mellomstort gods i Jollyrooms nybygde lager for utleveranser i Sörred i Göteborgs havn. Løsningen er allerede forberedt for utbygging, noe som ifølge Jollyroom er en forutsetning for å kunne fortsette å vokse aggressivt, og for å kunne håndtere fremtidens tøffe konkurransesituasjon.

Jollyroom

Jollyroom Group AB er i dag et ledende selskap innen netthandel av barne- og babyprodukter i Norden. Med et sortiment på 40.000 artikler hevder selskapet å tilby alle de produkter barnefamilien trenger. Målet er å nå kunden allerede når kvinnen er gravid og å være en «one-stop-shop» for produkter frem til barna slutter å leke i 10-12 års alderen.

Jollyroom har 65.000 kvm lager og kontor på Hisingen utenfor Göteborg og omsatte i fjor for drøye en milliard svenske kroner. I år regner man med at den vil passere to milliarder.

Vi skylder å gjøre oppmerksom på at tungt.no og Logistikk & Ledelse er en del av Egmont som eier 37,5 prosent av Jollyroom Group AB.

KLIKK for alle artikler i Lager og logistikk.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11