23948sdkhjf

Oversikt over verdens truckprodusenter: Toyota suverent størst

Toyota er fortsatt verdens desidert største truckprodusent, etterfulgt av Kion på en like klar andreplass.

Den største endringen på 2016-rangeringen til det tyske tidsskriftet logistik journal er at oppkjøpet av UniCarriers har gjort Mitsubishi til verdens tredje største truckprodusent og skjøvet Jungheinrich ned til fjerde.

1. Toyota, Japan (1)

Ifølge logistik journal hadde Toyota en truckomsetning i 2016 (avvikende regnskapsår) på 8.332 millioner euro (+8,5% sammenlignet med året før) og et produksjonsvolum på 253.000 trucker (+5,9%).

2. Kion, Tyskland (2)

Kion (med merkene Linde, Still, Baoli, OM-Still, Fenwick og OM Voltas) hadde en samlet omsetning i fjor for 5.200 millioner euro (+3,1%) og en samlet produksjon på 178.300 enheter (+7,5%).

3. Mitsubishi Nichiyu, Japan (6)

I 2015-rangeringen til logistik journal lå Mitsubishi på sjetteplass med en omsetning på 1.813 millioner euro. Etter oppkjøpet av UniCarriers (TCM, Atlet og Nissan) økte omsetningen i fjor til 3.078 millioner euro som gjorde selskapet til verdens tredje største truckprodusent. Produksjonsvolumet, inklusive UniCarriers, var 108.000 enheter.

4. Jungheinrich, Tyskland (3)

Jungheinrich hadde en svært høy fremgang i fjor. Selskapet omsatte i fjor for 2.749 millioner euro (+11,3%) og produserte for første gang mer enn 100.000 trucker i løpet av ett år, nærmere bestemt 106.300 enheter – en økning på hele 16,6% sammenlignet med året før.

5. Crown, USA (4)

I likhet med Jungheinrich ble også Crown skjøvet ned en plass i 2016. Ifølge logistik journal omsatte Crown for 2.629 millioner euro (+10,5%), men det tyske tidsskriftet har ikke klart å innhente produksjonsvolumet.

6. Hyster-Yale, USA (5)

Hyster-Yale omsatte i fjor for 2.215 millioner euro (-4,6%) og produserte 84.800 enheter (-2,4%). Produsenten er den eneste på topp 10-listen som hadde en svak nedgang i både omsetning og produksjonsvolum, men falt imidlertid ikke mer enn én plass som følge av Mitsubishis tredjeplass.

7. Kalmar, Finland (7)

Kalmar (Cargotec) omsatte i fjor for 1.700 millioner euro (+2,2%) og beholdt med det syvendeplassen fra året før. Produksjonsvolum er ikke oppgitt.

8. Manitou, Frankrike (10)

Manitou omsatte i 2016 for 1.107 millioner euro (+3,7%) og klatret med det to plasser fra 2015. Heller ikke for dette selskapet er produksjonsvolumet kjent.

9. Anhui Heli Forklift, Kina (9)

Anhui Heli Forklift er den første kinesiske produsenten på listen og selskapet var også rangert som nummer ni i 2015. I fjor omsatte selskapet for 885 millioner euro som er en økning på 5,6 % sammenlignet med året før. Produksjonsvolumet økte imidlertid med hele 14,8 % til 84.420 enheter.

10. Hangcha, Kina (13)

Også kinesiske Hangcha hadde en kraftig vekst i fjor. Omsetningen økte med 11,4 % til 731 millioner euro, og produksjonsvolumet på 81.858 trucker representerer økning på hele 28,5 prosent.

På de øvrige plassene i rangeringen til logistik journal fulgte

11. Doosan, Sør-Korea, 706 mill. euro

12. Clark, Sør-Korea, 669

13. Hyundai, Sør-Korea, 431

14. Combilift, Irland, 203

15. EP Equipment, Kina, 181

16. Longking, Kina, 147

17. Zhejiang Maximal Forklift, Kina, 113

18. Hubtex, Tyskland, 64

19. Godrej & Boyce, India, 63

20. Paletrans, Brasil, 62

21. Pramac, Italia, 39

22. Svetruck, Sverige, 35

23. Stöcklin, Sveits, 27

24. Genkinger, Tyskland, 15

25. Magaziner, Tyskland, 14

KLIKK for alle artikler i Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094