23948sdkhjf

MAFI: Ny terminaltraktor, bagasjetrekker og tauetraktor

Ny terminaltraktor, bagasjetrekker og tauetraktorMAFI lanserer nå både en ny 25-tonns terminaltraktor, en ny elektrisk bagasjetrekker med lastekapasitet på 2 tonn og trekkraft på 10 tonn og en ny elek...

Ny terminaltraktor, bagasjetrekker og tauetraktor

MAFI lanserer nå både en ny 25-tonns terminaltraktor, en ny elektrisk bagasjetrekker med lastekapasitet på 2 tonn og trekkraft på 10 tonn og en ny elektrisk tauetraktor med trekkraft opp mot 30 tonn.

Den nye terminaltraktoren har typebenevnelsen MT 25 YT (Yard Tractor) og har en svingskivekapasitet på 25 tonn på svingskiven. Den er først og fremst beregnet for intern transport av semitraller og containerchassis, men kan også brukes med svanehals og rulleflak. Blant nyhetene kan nevnes ny foraksel med 55 graders styrevinkel som gir liten svingradius, ny og forbedret bakaksel, luftfjæring med kapasitet opp til 20 tonn mot tidligere 14, parkeringsbrems på 4 hjul og dobbeltvirkende løftesylindere.

Det nye førerhuset kan monters både på venstre og høyre side, og er i følge Gordon Lindseth hos den norske leverandøren Cronus Engineering AS både komfortabelt og ergonomisk. Store vindusflater kombinert med sidedør i glass gir godt utsyn, rattstammen er høydejusterbar og kan tiltes mot fører og instrumenter og betjeningshendler skal være plassert på en brukervennlig måte.

Drivlinjen består av Cummins- eller Volvomotorer fra 123 kW (167 hk) og oppover, ZF-girkasse og Sisu aksler. Standard akselavstand er 3 meter, men kan også leveres med 3,5.

Ny elektrisk bagasjetrekker og tauetraktor

MAFI introduserer også en nye versjoner av sine elektriske bagasjetrekkere og tauetraktorer for eksempelvis transport av bagasje og gods på flyplasser, samt distribusjon av gods innen industrien. Bagasjetrekkeren MTEP 200 serie D har en lastekapasitet på 2 tonn og en trekkraft på 10 tonn, mens tauetraktoren MTE 3/30 serie D har en trekkraft på opp mot 30 tonn. Som man ser på bildene er begge maskinene bygget på samme plattform, og utseendemessig skiller bagasjetrekkeren (nr. 2 f.v.) seg ut med et lengre lasteplan. Begge har fått ny frontaksel designet som pendel/ vippeaksel med spiralfjærer og støtdempere. Også bakakselen med spiralfjærer, støtdempere og integrert AC-motor er ny. Bagasjetrekkeren kan utstyres med motorer på 5 eller 20 kW, mens tauetraktoren kun leveres med 20 kW motor. Videre er maskinene utstyrt med skivebremser foran, vedlikeholdsfrie våte skivebremser bak og vedlikeholdsfri AC-hydraulikkmotor.

De har en lav innstegshøyde til førerhuset og et multifunksjonsdisplay som viser blant annet hastighet, serviceintervaller, restverdi på batteri osv. På sikkerhetssiden kan nevnes forsterket ramme med støtfanger og tre uavhengige bremsesystem.

Begge maskinene kan nå leveres med eller uten førerhus, og tauetraktoren kan også utstyres med skyve- eller vingdør. Den har en batterikapasitet opp mot 775 Ah, mens bagasjetrekkeren har opp mot 320 Ah.

Ny traktor og 6 rulleflak til Elkem Aluminium

Gordon Lindseth opplyser at Cronus Engineering har overlevert en ny terminaltraktor og seks Seacom rulleflak til Elkem Aluminium, Lista.

Utstyret skal hovedsakelig brukes til intern transport av metall fra støperiet og til kaianlegget.

MAFI-traktoren har 30 tonns løftekapasitet på svingskiven, og er kundespesifisert med 4-hjulstrekk, svingbar førerstol, aircondition og VBG tilhengerkobling slik at man kan trekke flerakslede tilhengere.

Traktorens førerhus er også forhøyet med 600 mm, noe som gir en totalhøyde på ca. 3,7 meter. Dette blant annet for at fører kan ha bedre oversikt ved kjøring med last, samt at det er lagt inn ekstra støyisolasjon.

Seacom rulleflakene har 60 tonns kapasitet og er utstyrt med tredekke, trucklommer samt stakelommer/staker. Det er også levert en svanehals til bruk sammen med gaffeltruck for enkelt å kunne rangere tomme rulleflak i lasteposisjon.

www.logistikk-ledelse.no© 2005

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063