23948sdkhjf

Linde: Utvider utvalget av skyvemasttrucker

Linde:Utvider utvalget av skyvemasttruckerLinde lanserer 4 nye modeller i sitt utvalg av skyvemasttrucker, og hevder med dette å dekke alle kundebehov innen dette segmentet.Den nye kompaktserien bestå...

Linde:

Utvider utvalget av skyvemasttrucker

Linde lanserer 4 nye modeller i sitt utvalg av skyvemasttrucker, og hevder med dette å dekke alle kundebehov innen dette segmentet.

Den nye kompaktserien består av de tre modellene R10 C, R12 C og R14 C, og er utviklet for drift mellom smale reoler og for håndtering av last som veier mellom 1.000 og 1.400 kilo. Den fjerde nyheten er kraftpluggen R25 med en løftekapasitet på 2.500 kg og som kan skilte med høye restkapasiteter. Alle de nye modellene kan leveres med fremdrifts- og løftemotorer med enten DC- eller AC-teknologi.

- De nye skyvemasttruckene i serien R10 C til R14 C er konstruert for rask håndtering av lettere last i smalgangsreoler. Bokstaven C i typebetegnelsen står for «Compact», og er ment å reflektere truckens minimale mål. Disse truckene har en mast som tilter 2 grader fremover og bakover, og kan leveres med integrert sideforskyver som ekstrautstyr. Begge disse funksjonene gjør at det går raskere å både laste og losse godset som håndteres, hevder Tor Christian Sørlie hos importøren Hesselberg Truck AS.

Løftehøyde opp til 6,9 meter

Han mener at kompaktseriens gode bredde av løftekapasiteter og løftehøyder medfører at brukerne kan velge den trucken som best passer i forhold til behov og budsjett. Mastene er tilgjengelige i standard-, duplex- og triplexversjoner med løftehøyder opp til 6920 mm, og kjennetegnes ved utmerket sikt.

Den nye kompaktserien kan også vise til gode ytelser. Maskinene med DC-motor har en toppfart på 12 km/t med last, mens AC-versjonene kjører enda litt raskere. Begge versjonene har dessuten rask akselerasjon som kan kontrolleres med høy presisjon og sikkerhet av føreren.

- Til tross for sitt kompakte ytre, tilbyr kompaktmodellene samme gode ergonomi og komfort i førerkabinen som i våre større skyvemasttrucker, sier Sørli. - Justeringsmulighetene for individuell tilpasning av førerplassen er mange, deriblant sete, styrekonsoll og følsomheten til den rheologiske (sic) styringen. Sistnevnte føler av underlaget ved hjelp av ørsmå metallpartikler som er tilsatt oljen og skal ifølge Hesselberg Truck bidra til å gi føreren en god «road feeling». De elektroniske Linde Load Control joystickene styrer alle hydraulikkfunksjonene for lastehåndtering med enkle fingertippbevegelser.

Reparasjoner koster både tid og penger. En robust konstruksjon er derfor like viktig som høy førerkomfort for å oppnå maksimale ytelser fra en skyvemasttruck som går på et lager. Lindes utviklingsavdeling har løst dette ved å konstruere et solid chassis som er beregnet for 20.000 driftstimer og induksjonsforsterkede slitasjefrie ledeskinner.

2.500 kilo opp til 3,5 meter

Kraftpluggen R25 kompletterer Lindes spekter av skyvemasttrucker i den andre enden av skalaen, og er beregnet på drift som krever høye restkapasiteter ved løftehøyder opp til 10,5 meter. Truckens nominelle kapasitet på 2.500 kg beholdes helt opp til 3,5 meters løftehøyde.

www.hesselberg.no/linde/index.htm

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063