23948sdkhjf

Ny 1-tonns allrounder

Med en løftekapasitet på ett tonn er den akkurat den allrounderen man trenger i den daglige logistikken. Slik beskriver Linde selv den nye versjonen av den lille motvektstrucken E10 for stående fører.

I nesten alle bransjer er det transportoppgaver som krever en spesielt smal, kort og samtidig lett industriell truck som for eksempel også får plass i en vareheis. E10 er den aller minste motvektstrucken som Linde tilbyr, og med en løftekapasitet på ett tonn og løftehøyder opp til 5.380 mm er den akkurat den allrounderen man trenger i den daglige logistikken, skal man tro Linde.

E10 tilbys med både bly/syre- eller litium-ionbatteri. Bare litt bredere enn en euro-pall passer den inn i de smaleste gangene og med en svingradius på bare 1.317 mm er den i stand til å manøvrere på de trangeste stedene.

God ergonomi og høy sikkerhet

Innsteget på begge sider av trucken er på bare 120 millimeter og gir enkel tilgang. Linde opplyser at utformingen av førerplassen er funksjonell uten at det går på bekostning av komforten. Førerplattformen er designet for å absorbere støt og bidra til god komfort for føreren.

Siden trucken er designet for korte avstander har den ikke noe sete, men den tilbys med en polstret ryggstøtte. De ergonomiske spakene og styringssystemet oppgis å sikre god og produktiv drift. I tilfeller der hyppig rygging er påkrevet kan trucken utstyres med et dobbelt sett med betjeningshendler og håndtak.

Smale overliggende beskyttelsesstivere og masteprofiler sørger for maksimal bevegelsesfrihet og god sikt over både last og omgivelsene rundt trucken.

Standardutstyret inkluderer et system for automatisk hastighetsreduksjon både i svinger og når masten er hevet over friløft. En dødmannsbryter er integrert i gulvmatten slik at trucken kun kan kjøre når føreren står på denne.

Blant tilgjengelig ekstrautstyr nevner Linde et beskyttende glasstak som gir uinnskrenket sikt oppover og beskyttelse mot fallende last, og sikkerhetssystemene Linde BlueSpot og Linde TruckSpot som advarer gående personell om fare ved hjelp av signaler som vises på bakken.

Masten kan utstyres med tilt, sideshift og gaffelspreder. Trucken vil også bli levert i en egen versjon (E10 Container) med lavere byggehøyde for å kunne operere inne i skipscontainere.

Utvendig er det lite som skiller nye E10 fra den utgående modellen som her ble demonstrert på det store internasjonale kundearrangementet Linde World of Material Handling for to år siden. Arkivfoto: Henning Ivarson

Produseres av Actil i Sverige

I likhet med den utgående modellen er også den nye Linde E10 blitt utviklet av den svenske truckprodusenten Actil Warehouse Trucks AB som også produserer dem på fabrikken de har i Vreta Kloster noen mil nord for Linköping.

Actil har røtter tilbake til 1954 da Kugelverken startet produksjon av trucker under varemerket Abeko som fortsatt benyttes på selskapets egne produkter. Mesteparten av dagens produksjon er rettet inn mot stå- og sittestablere, laftløftere, plukktrucker og ledestablere. Hele 25 prosent av produksjonen er imidlertid spesialtrucker av ulik type.

– For oss er det en stor bedrift å ha fått i oppdrag å produsere en standardtruck for en av verdens største truckprodusenter, uttalte Stefan Kocken, Key Account Manager i Actil, i en pressemelding tidligere i år.

Han la til at dersom Lindes salgsprognoser slår til vil den relativt lille truckprodusenten vil få en produksjonsøkning på rundt 30 prosent.

Actil har samarbeidet med Linde i over 30 år og Kocken opplyser at de med den nye avtalen om E10 blir en mer offisiell samarbeidspartner som kan åpne for nye muligheter. Allerede nå kan selskapet melde om økende etterspørsel etter Actils øvrige produkter.

Artikkelen er en del av vårt tema om Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.094