23948sdkhjf

Ny togforbindelse mellom Oslo og Göteborg havn

Cargonet har startet en ny ukentlig pendel for godstrafikk mellom Oslo og Skandinavias største havn.

– Takket være de store volumene av norsk import- og eksportvolum som går via Göteborg havn, pleier vi litt fleipete å si at vi er Norges største havn. Nå utvides mulighetene ytterligere med en dyktig togoperatør som bringer en ettertraktet løsning på markedet, sier Claes Sundmark, salgssjef i Göteborgs Hamn AB.

Det er Cargonet som har lansert den nye pendelen som i innledningsvis går en gang i uken mellom Oslo havn og Göteborg havn i hver retning.

Økt etterspørsel etter en miljøvennlig transportløsning

– Vi opplever at etterspørselen etter en miljøvennlig transportløsning mellom Oslo og Göteborg havn har økt de siste årene. Med vårt brede linjenettverk sørger vi for effektiv transport til og fra alle større byer i Norge, og vi er glade for at vi nå kan tilby kundene våre dette videre ut til Göteborg, sier Erik Røhne, adm. direktør i Cargonet, i en pressemelding fra Göteborgs Hamn.

Det 580 meter lange toget ankommer havnen i Göteborg fra Oslo onsdag ettermiddag, lastet med norske eksportvarer for omlasting til skip og videre transport ut til verden via Göteborgs havns omfattende linjenett. Samme kveld lastes toget med importvarer for det norske markedet som ankommer Oslo neste morgen.

Hvert år vil det tilsvare 2.000 lastebiler som slipper å kjøre på den tungt belastede E6 mellom Göteborg og Oslo. Overgangen fra vei til jernbane betyr en reduksjon av CO2-utslippene på 724.000 kilo.

– Vi startet trafikken i forrige uke, og vi har fått god respons fra markedet. Vi merker at mange ser etter pålitelige, klimasmarte løsninger, og det er også alle muligheter for å utvide denne trafikken i fremtiden, sier Mikael Grankvist, produktsjef i Cargonet.

Høy jernbaneandel

I dag transporteres omtrent 60 prosent av Göteborgs havns containervolumer til eller fra havnen med jernbane. Ifølge Göteborgs Hamn er dette en andel som plasserer dem i absolutt verdensklasse på jernbanesiden.

Blant de siste investeringer trekker havnen frem en utvidelse til dobbeltspor på Hamnbanan og oppstart av Arken Kombiterminal – to prosjekter som allerede har bidratt til en kraftig reduksjon i lastebiltrafikken i Göteborg-området og bedre tilgang til havnen for kundene. En ny terminal for omlasting av jernbanegods, Sveaterminalen, er også under oppstart.

– Etterspørselen etter jernbanetransport fortsetter å vokse, og en økt andel bidrar også til havnens mål om å redusere CO2-utslippene med 70 prosent innen 2030. Så det er åpenbart for oss å fortsette å investere aggressivt på jernbanen sammen med våre terminal- og jernbaneoperatører, sier Claes Sundmark i Göteborgs Hamn.

Opphav og kilder: Göteborgs Hamn

KLIKK for alle artikler i Logistikk vei sjø bane fly.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.41