23948sdkhjf

Godstransport på vei - de 130 største

TRANSPORTØKONOMI: I fjor, i 2019, om du fortsatt husker den tiden før korona, kom det en rekke signaler om at det egentlig ble et riktig godt år sånn økonomisk. Fasit er på gang, men fortsatt med en viss koronaforsinkelse. Derfor liste-nyvinningen i år, med de 130 største...

REGNSKAPENE 2019: Kunnskap er som regel best i perspektiv – når vi kan se trender, bevegelser og reaksjoner.

Les også: Speditørenes topp 100

Et godt eksempel er at forklaringen på at forbedringene vi nå ser glimt av i regnskapene for 2019 ikke er så mye et fantastisk år 2019, men en naturlig bevegelse tilbake til «det riktige nivået». Det er altså bra – men ikke imponerende. 

NB! Se egen rammesak under om tallgrunnlaget

GÅ RETT TIL TABELLEN 130 STØRSTE - KLIKK HER

2018 var helt klart et råttent år for de store bedriftene innen norsk godstransport på vei. For andre år på rad hadde gjennomsnittlig resultatmargin sunket – og for de 100 største var altså resultatmargin før skatt kommet ned på ynkelige 1,1 prosent.

Og det er veldig lite å leve av. Og antagelig helt nødvendig å heve seg opp fra.

Men for 2019-tallene har ikke uventet korona tuklet til sammenlikningsgrunnlaget. Først og fremst fordi aller siste leveringsfrist er utsatt to måneder lenger enn normalt, til 30. september. (Denne listen er tatt ut 25. september, men blir oppdatert).

Tilbudet om utsettelse har dessverre 30 av de potensielt 100 største valgt å benytte seg av. Og vi har derfor utvidet listen i tallgrunnlaget til 130 største bedrifter denne gang. Og når det gjelder de beste, har vi allerede publisert en 100 besteliste - men så dukket det opp 22 kvalifiserte til gitt.

Les også: De 100 største i Fair Transport

Men, stopp en hal – hvorfor vente med å levere? Det kan man godt spørre om. Det som skjedde i 2019, skjedde i 2019. De aller fleste har tallene klare. Å vente med levering er neppe et tillitvekkende trekk.

Vi vender stadig tilbake til Bring-selskapene når vi presenterer disse listene. Konsernmoder Posten Norge AS har jo levert sine tall – men ikke døtrene med Bring-navn. Er det fordi det fortsetter å gå dårlig? I fjor kunne vi konstatere at de tre store Bring-bedriftene på listen, som er blant de største i Norge innen godstransport på vei, samlet tapte 110 millioner kroner før skatt. Av en omsetning på 2,3 milliarder kroner. 

PS. Merk at det største av de tre Bring-selskapene, Bring Frigo AS, nå er solgt ut til private eiere, og heter i dag Nor-Log Thermo AS. Det står øverst på listen, men er i skrivende stund uten 2019-tall.

Slik gjorde vi det

Ved hjelp av Brønnøysundregistrene og søkehjelpere – i vårt tilfelle Proff Forvalt – er det mulig å gjøre analyser av hvordan det står til blant bedrifter med næringskode «Godstransport på vei».

Godstransport er en sektor nesten alle våre lesere forholder seg til. Enten som transportkjøper, som oppdragsgiver eller at man faktisk jobber der. Dette er også en stor og ganske homogen bedriftsmasse, som gjør det mulig å trekke konklusjoner ut av datamaterialet.

Men det er forskjell på konkurranseflaten mellom småbedrifter og dem som omsetter for flere hundre millioner. Nedre grense på listene er derfor 10 millioner kroner i omsetning 2018.

Utvalget: Våre lister er basert på utdrag av regnskapene for følgende bedrifter:
1. Er registrert med næringskode Godstransport på vei.
2. Har registrert regnskap for 2019/2018 i Brønnøysundregistrene per 25. september
3. Har over 10 mill. kr i driftsinntekter (omsetning) i 2019.
De 130 største er rangert etter omsetning. Vi har tatt med de 30 neste på listen, for å kompensere for dem som ennå ikke er registrert tall for 2019.
De 122beste har høyest prosentvis resultat. Vi har tatt med de 20 neste på listen for å vise hvem som er kommet til siden vi tok ut første liste for 2 måneder siden.
Følg med på Tungt-Logistikk.no for oppdaterte lister.

Kort om de 130 største

Vi mangler altså fortsatt regnskaper for ca. 5 milliarder kroner for at denne listen skal bli komplett – men hullene du ser på listen kommer vi til å oppdatere. Følg med i ukene fremover. Regnskapene fra de store som mangler er bonusmat!

Les også: Nor-log økte til 1,6 milliarder

Det fine er imidlertid at for de største 100 godstransportselskapene som faktisk har registrerte regnskaper i 2018 og 2019, er veksten i omsetning på 9 prosent totalt. Det er kult. Enda kulere er det at de samme selskapene har en gjennomsnittlig økning på resultatmargin fra 1,7 til 2,1 prosent. Fortsatt magert altså, men definitivt bedre.

Inne på listen over de 130 største har vi fem bedrifter som også utmerker seg på listen over de 120 beste. Av disse er Asker-bedriften Gunnar Knutsen AS klart mest imponerende. Bedriften har holdt dette nivået i en årrekke, og vokser fortsatt både i volum og avkastning. 

Et svært interessant fenomen som ikke kommer frem i vår oversikt her, er også de ganske kraftige konsolideringene som skjer i transportmarkedet for tiden.

Mens Bring selger seg ned, slik at Nor-Log-gruppen vokser til ca. 1,6 milliarder i 2020, er det kanskje grupperingen av Litra AS, Gausdal Landhandleri AS, Surnadal Transport AS, LRN Transport AS og Totens Transport AS som blir Norges «mektigste» med anslått samlet omsetning på 2,4 milliarder kroner.

GÅ RETT TIL TABELLEN 130 STØRSTE - KLIKK HER

Artikkelen er en del av vårt tema om Topplistene 2020.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.094