23948sdkhjf

Salamikongen optimaliserer S&OP

Spekematprodusenten Grilstad har valgt løsninger fra Blue Ridges Supply Chain Planning-plattform for å gjennomføre beste praksis innen salgs- og driftsplanlegging (S&OP).

Grilstad startet med spekematproduksjon i Trondheim i 1957 og er klar markedsleder på spekevarer i Norge gjennom merkevarene Grilstad, Stranda og Tind.

Les også: Bevisste vareeiere kan selv påvirke transportkostnadene

– Å ha en beste praksis S&OP-prosess på plass er et viktig strategisk initiativ for oss, sier Jørgen Nicolay Wiig, konserndirektør i Grilstad. – Vi følte at løsningene fra Blue Ridge, som allerede viser imponerende resultater i andre norske selskaper, ville bringe oss inn i elitedivisjonen konkurransemessig.

 Et komplekst og raskt bevegelig mål

Terje Kløver, planleggingssjef for detaljhandel i Grilstad, karakteriserer produksjonsplanleggingen hos en matprodusent som et komplekst og raskt bevegelig mål.

– Vi er avhengig av å ha alle trinnene i produksjonsprosessen helt synkronisert, og samtidig ta hensyn til holdbarhet, kapasitet og innspill fra salgsorganisasjonen. Blue Ridge håndterer all denne komplekse planleggingen i en integrert løsning, og vi ser frem til å høste fordelene av det i vår daglige planlegging, sier Kløver.

– Planleggingsløsningene fra Blue Ridge vil gjøre det mulig for Grilstad å møte kundenes etterspørsel til lavest mulig kostnad og bringe enkelhet inn i planleggingsprosessen, mener Sverre Rosmo, daglig leder i Inventory Investment AS. Foto: CF-Wesenberg

Les også: Isola: Smidigere logistikkløsninger og økt leveringspresisjon

Omfattende Supply Chain Planning-løsninger

– Supply Chain Planning-løsningene til Blue Ridge integrerer på en unik måte behovsprognoser, forsyningsplanlegging, lagerallokering, innkjøp og strategiske investeringsmuligheter, hevder Sverre Rosmo, daglig leder i Inventory Investment AS som har levert løsningen til Grilstad.

– Supply Chain Planning lager fullt optimerte ordre, økonomisk optimalisert i tråd med selskapets mål i opptil 24 måneder frem i tid. Disse nøyaktige ordreprojeksjonene er helt automatiserte uten behov for brukermedvirkning og tar hensyn til ordreplaner, avrundingskrav ned på varenivå samt ordrebeskrankninger, sier Rosmo, som også viser til en integrert planlegging i hele forsyningskjeden.

– Multi Echelon Inventory Optimization (MEIO) beregner det daglige behovet for lager på tvers av forsyningskjeden basert på både kundebehov og de unike beskrankningene i selskapets forsyningskjede. MEIO leverer en nøyaktig prediksjon av kundebehov gjennom hele forsyningskjeden, fastholder Rosmo, som også trekker frem totalintegrert planlegging.

– Integrated Business Planning (IBP) støtter koordinert og målorientert planlegging gjennom hele selskapet for å synkronisere inntekter, produksjon og vareforsyning samt finansielle planer. IBP gjør det mulig for bedrifter å lage én samordnet og operasjonell forretningsplan som sikrer ansvarlighet på tvers av funksjonelle siloer, hevder Sverre Rosmo avslutningsvis.

Grilstad

Grilstad AS startet som spekepølsefabrikk i Trondheim i 1957. Selskapet ble tidlig en landsdekkende aktør, mye takket være produktene de kaller de tre store: Jubelsalami, Gullsalami og Trønderfår.

Grilstad er i dag klar markedsleder på spekevarer i Norge gjennom merkevarene Grilstad, Stranda og Tind. Selskapet er også markedsleder på fryste hamburgere. Konsernet har i dag ca. 400 ansatte fordelt på tre foredlingsfabrikker i Norge og én i Sverige. Omsetningen i 2019 var på 1,8 milliarder kroner.

Kilde: Blue Ridge

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078