23948sdkhjf

Drømmen om en automatisk pakkelinje gikk i oppfyllelse

Etter først å ha fått effektivisert bokplukket ved hjelp av heisautomater og nytt wms, var det en pakkemaskin og kanskje også en sorteringsmaskin som stod øverst på ønskelisten til avdelingsleder Magne Engstrøm i VB Bok. Han mente det var mulig å automatisere pakkingen av 80 prosent av ordrene og det fikk han rett i.

VB Bok AS er en del av det svært suksessrike og bergensbaserte Vigmostad & Bjørke – landets fjerde største forlagshus med en omsetning på i underkant av én milliard kroner. To av de mange virksomhetene som Vigmostad & Bjørke med årene har kjøpt opp er haugenbok.no og Akademika.

Les også: Webinar: Smart Warehousing

Haugen Bok er landets eldste nettbokhandel med røtter i Volda og ble kjøpt opp i løpet av 2011 og 2012. Akademika-kjeden består av rundt 30 egeneide og 20 tilknyttede bokhandlere, i tillegg til akademika.no. Da denne virksomheten ble kjøpt noe senere ble boklageret deres først samlokalisert med Haugenbok.no i Volda og senere ble hele boklageret flyttet til Rødtvet i Oslo.

Les også: Får fart på bokplukket

Fikk fart på plukket for to år siden

To år er gått siden vi sist besøkte VB Bok. Da hadde Lager & Industrisystemer (LIS) både installert tre store Schäfer Logimat heisautomater og et Shark wms som benyttes til styring av hele lageret på Rødtvet.

Etter å ha fått effektivisert plukket, fortalte Magne til oss at det neste som stod øverst på ønskelisten var en pakkemaskin og kanskje også et sorteringsanlegg. De hadde allerede vært i både Sverige og i Nederland for å se på en tilsvarende løsning og var i dialog med ITO som kunne levere dette.

«Det er imidlertid en forholdsvis stor investering, så vi velger å vente litt», sa Magne den gang.

Opptil 8.000 ordrer pakkes hver uke med denne ITO-løsningen hos VB Bok. Foto: Egil Smalberget

Les også: Høy automatiseringsgrad skal sikre 20 prosent vekst

Håndterer åtte ordre i minuttet

Men han behøvde ikke vente så alt for lenge, for da vi nå på nytt tok turen til Pottemakerveien på Rødtvet var den automatiske pakkelinjen fra ITO på plass hos VB Bok. Pakkemaskinen gikk for fullt og Magne selv forsynte linjen med ordrer som kom ferdig sortert med følgeseddel fra det overordnede forretningssystemet Visma CS.

– Med normalt arbeidstempo håndterer pakkemaskinen åtte ordrer i minuttet, da blir hver ordre pakket i en solid og standardisert emballasje, etikettert, skannet og lagt i riktig container utfra forsendelsesmåte. Sammen med heisautomatene og wms-et som vi tidligere har investert i, gir den nye pakkelinjen besparelser på 1,6 millioner kroner årlig. Faktisk sparer vi to kroner per ordre bare på den nye emballasjen og den passer i 98 prosent av alle landets postkasser, slik at kundene slipper å reise innom postkontoret, forteller Magne – samtidig som nye ordrer på løpende bånd, bokstavelig talt, er på vei til bokglade kunder.

Korona har doblet volumene

Magne Engstrøm og hans kollegaer har hatt ekstremt mye å gjøre i år. At koronakrisen har gitt et generelt oppsving for netthandel generelt er det ingen tvil om. I tillegg har tydeligvis mange også fått bedre tid til å lese bøker samtidig med at flere var valgt å studere. For VB Bok betød det mer enn dobling av antallet ordrer gjennom noen travle vårmåneder og i forbindelse med årets semesterstart forteller Magne at de sendte ut 44 prosent flere pakker enn samme periode i fjor.

– Så det ble en skikkelig «syretest» for anlegget?

– Det kan du trygt si. Det var noen tekniske justeringsbehov i høst, men under de siste månedene har pakkingen virkelig gått på skinner, med volumer på inntil 8.000 ordrer i uken, sier Magne, som legger til at det i perioder har vært døgndrift på lageret og at det ikke hadde vært mulig å håndtere ordremengende uten automasjonen.

– Besparelsene er betydelige, de går rett på bunnlinjen, og som ekstragevinst får kundene våre bedre service. Leveringstid er kritisk innenfor all netthandel, og denne løsningen gjør oss utvilsomt mer konkurransedyktig. Logistikk handler jo om færrest mulig manuelle steg og nå er det antagelig ingen som tar i ordren fra operatøren skanner følgeseddelen her ved pakkemaskinen og frem til postbudet legger den i mottagerens postkasse, forteller Magne.

Les også: Ingen vei utenom

På spørsmål om erfaringene med heisautomatene de siste to årene, svarer han at de utelukkende er positive. Det samme er tilfelles med Shark som gir Magne full kontroll, og som blant annet viser daglig statistikk to år bakover som gir et svært viktig planleggingsgrunnlag.

Hver ordre strekkodeskannes slik at den automatisk sendes i riktig postcontainer. Antallet containerstasjoner og utleggere kan enkelt utvides ved senere behov. Foto: Egil Smalberget

Kompakt og skreddersydd

Pakkelinjen fra ITO er skreddersydd for lokalene hos VB Bok etter Magnes spesifikasjoner. Løsningen består av en Jomet pakkemaskin med emballasjemagasin og pakkebord, der følgeseddelens strekkode avleses før bøkene plasseres på emballasjen. Maskinen trekker automatisk frem ny emballasje til pakkebordet, og lukker og limer hver eske med innhold. Samtidig med at følgeseddelens strekkode blir lest sendes det beskjed til Consignor som sørger for at EDI-etiketten for hver ordre genereres og påføres esken automatisk i en printer som er integrert i transportlinjen med Carryline transportører og en karusellheis som løfter pakkene opp i sorteringsanlegget. Hver ordre skannes automatisk og gir informasjon til en automatisk utlegger som sørger for at ordren skyves ut i riktig postcontainer. I dag har sorteringsanlegget fire utkast, men Magne forteller at de lett kan plusse på flere.

Magne Engstrøm fikk rett i at det var mulig å automatisere pakkingen av 80 prosent av ordrene. Foto: Egil Smalberget

Les også: Automatisk pakking av 15.000 tonn kjøtt

Vanskelig å automatisere de siste 20 prosentene

Den nye emballasjen kan benyttes til ordrer med format inntil 30 x 21 cm og maks høyde 10 cm. Da får leveransen også plass i en vanlig postkasse.

– Opplever dere noen ulemper ved å standardisere på én emballasje?

– Egentlig ikke, sier Magne. – Så langt har vi pakket flere hundre tusen ordrer i denne linjen og ikke fått tilbakemeldinger på emballasjeskade i det hele tatt. En av de store utfordringene med forsendelse av bøker, er at ingen produkter er like i format og tykkelse. Skulle vi fått de siste 20 prosentene av ordrene inn i samme linje, måtte vi nok få forlag og designere til å være mindre kreative. Det blir et tøffere løp som vi ikke har ambisjoner om å begi oss ut på, smiler en avdelingsleder som har mer enn middels interesse for logistikk og automatisering.

VB Bok AS

Det bergenskbaserte forlagshuset Vigmostad & Bjørke (VB) er landets fjerde største forlagshus og består av forlagene Fagbokforlaget, Bladkompaniet, Eide, Ena, Pedlex, Vigmostad & Bjørke, Cantando, Norsk Noteservice.

Bokhandlervirksomheten er samlet i selskapet VB Bok AS som består av Haugenbok.no (landets første nettbokhandel), Akademika (bokhandlere og akademika.no), ebok.no (landets største nettbokhandel for e-bøker og nedlastbare lydbøker) og VB Import.

Kilde: ITO

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.284