23948sdkhjf

Linde kjører smalt

Kombinasjonen av et smalt chassis og elektrisk servostyring skal gjøre de nye palletruckene Linde T20 FP – T25 FP og dobbeltstableren D10 FP svært enkle å manøvrere på trange steder.

Chassisbredden på bare 720 millimeter gjør det enkelt for truckførerne å plassere varene nøyaktig og fordi truckene er smalere enn eur-pallene de transporterer forhindres skader på lastbærernes sidevegger. Linde påpeker at den beskjedne chassisbredden også er en positiv egenskap når man manøvrerer raskt i varemottak, på utgående torg eller i trange ganger.

Som modellbenevnelsen tilsier har de nye palletruckene T20 FP og T25 FP kapasitet på henholdsvis 2.000 og 2.500 kilo og skal være godt egnet til transport av paller over middels lange avstander.

Med mulighet til å kunne håndtere to paller samtidig mener produsenten at deres nye dobbeltstabler D10 FP er ideell til lasting og lossing av lastebiler og andre lastbærere. Trucken kan enten håndtere to paller á 1.000 kilo, alternativt 2.000 kilo på initilalløftet eller 1.200 kilo på hovedløftet.

Dobbeltstableren D10 FP er ideell til lasting og lossing av lastebiler og andre lastbærere. Trucken kan enten håndtere to paller á 1.000 kilo, alternativt 2.000 kilo på initilalløftet eller 1.200 kilo på hovedløftet. Foto: Linde

God beskyttelse av truckfører

Alle de tre nye modellene er utstyrt med en fast ståplattform med en innvendig bredde på 538 mm og med høye sidevegger som gir truckfører god beskyttelse selv når man kjører der det er trangt. Truckene har også en stålplate som går helt ned til underlaget for å beskytte mot mindre kollisjoner.

Av sikkerhetsmessige grunner er hele gulvmatten utformet som en dødmannsbryter: Når føreren forlater trucken stopper trucken derfor med en gang og skal bli stående selv på skrånende ramper. Linde opplyser også at bremsesystemene fungerer uavhengig av hverandre, noe som gir høyere sikkerhet for last og fører.

Andre sikkerhetsfunksjoner, hvorav noen er valgfrie, inkluderer produsentens Curve Control, Speed ​​Management av øvre gaffel og BlueSpot.

På ergonomi- og komfortsiden kan det nevnes at betjeningshåndtaket brukes med begge hender. Den polstrede ryggstøtten skal gi ekstra komfort og sikre at sjåføren kan jobbe i en komfortabel og ergonomisk stilling gjennom hele skiftet. Som opsjon kan plattformen kobles fra chassiset og henges opp slik at støt ikke overføres til truckføreren ved kjøring på ujevne veiflater. Romslige oppbevaringsrom skal gi god plass til viktige arbeidsmaterialer.

 Opp til 14 km/t

Den trefasede motoren som yter henholdsvis 2,3 kW på dobbeltstableren og 3 kW på palletruckene gir truckene en rask akselerasjon opp til 10 km/t. Det er også er topphastigheten på dobbeltstableren med last, mens palletruckene har en toppfart på 12 km/t som standard og 14 km/t som opsjon. Linde opplyser at motorene også er sterke nok til at truckene kan kjøre i stigninger på 13 prosent med last og 20 prosent uten.

Valgfrie støttehjul kan monteres til høyre og venstre for drivhjulet, noe som sikrer bedre trekkraft og stabilitet.

Artikkelen er en del av vårt tema om Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.125