23948sdkhjf

Har ansatt 10.000 nye medarbeidere

Mens covid-19 har resultert i nedbemanninger i mange virksomheter har DHL Express ansatt mer enn 10.000 nye medarbeidere for å holde tritt med den voldsomme e-handelsutviklingen.

I møte med økende volumer, parallelt med at covid-19 sprer seg over hele verden, er utfordringene for logistikkleverandørene enorme. I tillegg til konstant overvåking av situasjonen og fleksibel styring av forholdsregler for å holde ansatte trygge, utgjør den enorme mengden av forsendelser en ekstra utfordring for logistikken. For å være forberedt, har DHL Express globalt ansatt mer enn 10.000 nye medarbeidere. Takket være de årlige investeringene i infrastruktur som knutepunkter og fasiliteter, fly, kjøretøy og toppmoderne teknologi, har selskapet klart å øke kapasiteten i virksomheten betydelig, og administrere de kommende volumene.

Forventer 50 prosent vekst i e-handelsforsendelser

DHL Express skriver i en pressemelding at det ikke kommer som noen overraskelse at e-handelen øker siden denne trenden allerede har vært synlig de siste årene. På grunn av covid-19 har imidlertid forsendelsesvolumet økt enormt mye høyere enn forventet. Tall viser en økning på minst 35 prosent allerede og som er ventet til å vokse til over 50 prosent sammenlignet med fjoråret. Netthandelsutviklingen verden hadde sett for seg rundt år 2030, er plutselig en realitet allerede i 2020.

– Covid-19 og dens innvirkninger førte til store endringer i detaljhandelen over hele verden, sier Terje Aarbog, adm. direktør i DHL Express Norge. – Som en konsekvens endret kjøpsatferden til både forbrukere og også B2B-kjøpere seg betydelig, og ble flyttet mer og mer over på netthandel. Spesielt i disse tider med mye usikkerhet vil mange butikker gå online. Dette vil også ha sin effekt på høysesongen. Kunder vil hovedsakelig gå på nettet for å få de beste tilbudene i stedet for å gå til fysiske butikker. Dette resulterer også i et økt behov for raske fraktmuligheter, fortsetter Aarbog.

Store investeringer – også i Norge

– I mange år har vi sett en høy vekst i internasjonal og innlands netthandel. Rask og fleksibel levering med digitale løsninger samt sporingstjenester, gjør at vi ser en stor etterspørsel etter våre ekspresstjenester. Derfor øker volumene sterkt i vårt Express-nettverk, sier Morten Lihme, driftsdirektør for Network Operations i DHL Express Norge.

Han forteller at DHL Express investerer globalt årlig omtrent en milliard euro for å oppfylle kundenes krav om raskest mulig transittider over hele verden. Til tross for pandemien fortsetter selskapet også i Norge å investere i dets medarbeidere og infrastruktur. I september åpnet DHL Express en ny logistikkterminal i Trondheim, og i slutten av oktober startet driften fra et totalrenovert og moderne logistikkbygg i Bergen.

Setter inn flere fly

For å håndtere de høye kravene til e-handelssendinger, også for svært viktig beskyttelsesmateriell og medisinske varer, er det nødvendig med et stort antall ekstra fraktflygninger, også fordi de fleste passasjerfly fortsatt står på bakken. For å motvirke dette har DHL Express økt antall daglige flygninger betydelig. Bare i år har selskapet allerede satt i drift fire nye wide-body-fly av typen B777 F, og det forventes ytterligere to fly neste måned. Disse seks ekstra flyene gjør det mulig for selskapet å utføre mer enn 3.000 ekstra interkontinentale flyreiser pr. år.

Opphav og kilder: DHL Express

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.082