23948sdkhjf

Neste Hitachi Hybrid

Skal ha det laveste forbruket noensinne for medium stor gravemaskin fra Hitachi

Den ble avduket den 11 september på Matexpo-messen i Belgia. Ifølge produsenten har den det laveste forbruket noensinne for en medium stor gravemaskin fra Hitachi.

12 prosent mindre enn forrige hybrid

Lavere CO2-utslipp og lavere driftskostnader har vært fokus under utviklingen. 12 prosent mindre forbruk enn den forrige hybridmaskinen, ZH-5 Hybrid, påstår de. Det skal gjelde både i power- og eco-modus.

Mindre dieselmotor

I forhold til dagens dieseldrevne ZX210-6, skal den klare 20 prosent dieselbesparelse. Mindre diesel-motor (73 kiloWatt) sammen med en elektrisk hjelpemotor på 44 kiloWatt, skal sørge for besparelsen.

Litium batteri

Dieselmotoren alene klarer vanlig drift, mens hjelpemotoren kobles inn ved behov. Den største nyheten er egentlig at de har tatt i bruk et litium-ion-batteri, for lagring av energi istedet for kondensator. Så oppsettet kan se ut som Kobelcos nye hybrid, SK210HLC-10, men de er ulike teknisk og har ikke felles produksjon. Blant annet har Hitachien mindre dieselmotor og dieseltank.

Bedre hydraulikk

Nok en oppdatering på hydraulikksystemet TRIAS-HX II, er også med på å dra forbruket i riktig retning. Den hydrauliske elektriske svingen har blitt forsterket fra 160- til 220 Newtonmeter på den nye hybriden. Den slipper SCR-rensing og dermed AdBlue. I stedet brukes en avansert katalysator (DOC) og et partikkelfilter (DPF).

Stikka er laget av en høyere stålkvalitet, noe som gjør at den er 15 prosent lettere. Poenget er at mindre kraft er nødvendig for å bevege stikka.

Maskinen går nå i test hos Hitachi-kunder i Nederland, Belgia, Tyskland og England, noe som vil fortsette ut på nyåret.

Lansering kan komme i mai, tror Hitachi.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078