23948sdkhjf

Frakter for Bama: Sjåfører lever under kummerlige forhold

Det er nok et års tid siden vi først ble gjort oppmerksomme på dem. De hvite Volvo trekkvognene med hvite termotraller. Registreringsskiltene er spanske eller rumenske og oppe i takskalken står firmanavnet J. Carriõn. Langs E6, nord for Vestby i Akershus, har de dannet en camp, til tider er det så mange parkert der at det er umulig for en norsk sjåfør å ta sin lovpålagte hvile.

Det er nok et års tid siden vi først ble gjort oppmerksomme på dem. De hvite Volvo trekkvognene med hvite termotraller. Registreringsskiltene er spanske eller rumenske og oppe i takskalken står firmanavnet J. Carriõn. Langs E6, nord for Vestby i Akershus, har de dannet en camp, til tider er det så mange parkert der at det er umulig for en norsk sjåfør å ta sin lovpålagte hvile.

Her om dagen telte vi nærmere 30 vogntog fra dette selskapet, og de står der i svært lang tid. Trolig i påvente av et lass ut av Norge igjen. Vi har fulgt med på disse bilene gjennom hele dette året. Noen ganger står en del av dem ved den gamle bomstasjonen på Alnabru, andre ganger står mange parkert ved Bama-anlegget på Ulven i Oslo.

Vi har mottatt svært mange tips om disse bilene, at sjåførene lever under kummerlige forhold og at de ødelegger prisene på frakt ut av landet fordi de kjører "bare for å dekke dieselen" ut igjen. Men hvem har fått dem hit?

Etter å ha snakket med svært mange som kjenner termobransjen i Norge, fikk vi beskjed om at disse transporterer frukt og grønnsaker for Bama, fra Spania til Norge. Bama har bekreftet overfor oss at den spanske transportøren frakter om lag 50% av all frukt og grønt for nettopp dem.

Les også: Frakter for Bama

Spiser i hengeren

Under hvilke forhold de lever mens de venter utenfor Bamas anlegg på å få et returlass er vi usikre på. Har de tilgang på toalett, dusj og oppholdsrom? Det vi derimot er sikre på er at rasteplassen i Akershus ikke er utstyrt med spesielt gode fasiliteter.

Et offentlig toalett på deling er vel det eneste den plassen kan skryte av, og der bor flere titalls av disse sjåførene over mange, mange dager etter blant annet å ha fraktet "etiske bananer" for Bama.

Vi har selv vært innom plassen og observert disse sjåførene, der de dekker på et gammelt bord inne i en av hengerne, mens noen av dem henter litt brød som er stappet inn i de utvendige skapene på førerhusene. Det ser ikke trivelig ut, og er det neppe heller. Hvordan får de for eksempel vasket seg?

Svært lavtlønnede

Tips vi har fått inn, hevder at disse sjåførene verken er spanske eller rumenske, det ville blitt for dyrt for transportøren, det hevdes faktisk at sjåførene er hentet fra fjerne land som Honduras og Venezuela, med avlønning som er langt under hva en norsk sjåfør tjener. Om dette stemmer eller ikke vet vi ikke.

Vi har sendt en forespørsel til den spanske transportøren med diverse spørsmål, men får bare følgende feilmelding på hjemmesiden deres: "Ha ocurrido un error critico". Det lar seg altså ikke gjøre å sende mail til selskapet.

Klapp på skulderen

Hva så med oppdragsgiveren opp i dette? Bama er et stort konsern som skryter av at de er opptatt av menneskerettigheter, arbeidsvilkår og etisk handel. Det står i hvert fall så å lese på hjemmesiden deres der de har en egen side for etikk og samfunnsansvar.

Nå er det jo mange store konsern som har det, men det er ikke mange konsern som får klapp på skulderen av Amnesty International Norge. Det har Bama fått. De har nemlig kåret Bama til et av Norges beste konsern når det kommer til å unngå brudd på menneskerettighetene i virksomheten sin. I Dagens Næringsliv lørdag 10. desember finner vi artikkelen "Kamp mot bananrepublikker", der DN fokuserer på nettopp Bama og deres engasjement for å opptre etisk korrekt og verne om menneskerettighetene.

"Jeg er opptatt av å levere de beste produktene til en konkurransedyktig pris, sier konserndirektør Øyvind Briså i Bama. Men det må gjøres på den rette måten, sier han alvorlig". Dette er noe av det som står i DN-artikkelen.

Det er mulig at Briså har vært på bananplantasjer under fjerne himmelstrøk for å forvisse seg om at bananene er produsert på etisk forsvarlig vis, men vi tør vedde på at han aldri har satt sine bein på rasteplassen i Akershus for å forvisse seg om hvordan sjåførene som frakter frukt og grønt til Bama lever!

Hvor er etikken?

Det siste året har vi i denne redaksjonen skrevet svært mye om ulovlig kabotasjekjøring. Og tipsene om nye mulige lovbrudd har strømmet inn. Noe har ført til noe, andre har ikke gjort det. Når det gjelder vogntogene til J. Carrión har vi ingen holdepunkter for at disse kjører kabotasje i Norge. Hadde de gjort det hadde vi mest sannsynlig hørt om det.

Dermed er det godt mulig at det ikke finnes noe ulovlig ved denne virksomheten de utfører for Bama. Snakker vi etikk og moral stiller vel muligens saken seg litt annerledes. At et stort konsern som Bama som skryter av sine verdier, og snakker om å bedre arbeidsvilkårene for plantasjearbeidere langt unna Norge, kan velge en transportør som dette er for oss mer enn underlig.

Bananene blir ikke mye etiske hvis de fraktes av underbetalte lastebilsjåfører som må leve i dagevis, ja kanskje til og med ukesvis på en rasteplass langs E6 uten andre fasiliteter enn Statens vegvesens enslige "dobøtte" på deling! Og gevinsten av lav transportpris slår neppe så veldig mye ut på prisen i butikken. Den havner kanskje andre steder?

I henhold til artikkelen i Dagens Næringsliv hadde Bama Gruppen driftsinntekter på i overkant av 9 milliarder kroner i fjor. resultatet før skatt ble 401 millioner kroner, en oppgang på 2,6% i forhold til 2009. Da er det jo viktig å betale så lite som mulig for transporten!

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063