23948sdkhjf

CargoNet tildelt NHO LTs Miljøpris

«Her vises verdien av samarbeid og er et eksempel til etterfølgelse». Dette er blant lovordene CargoNet høster når de i år vinner Miljøprisen til NHO Logistikk og Transport. Heder og ære må deles med de øvrige involverte i det prisvinnende tog-initiativet i Nordland: Nova-Sea, Meyership og ASKO.

Bedømmelseskomiteen, bestående av Kjell Werner Johansen (TØI), Marius Holm (ZERO), Per Øyvind Langeland (NHO) og Are Kjensli (NHO Logistikk og Transport), understreker at alle årets kandidater som var innstilt til årets miljøpris: Schenker AS, Bring Intermodal AS (tidl. Bring Linehaul AS) og CargoNet AS, er verdige kandidater som gjør en betydelig og viktig innsats på miljøområdet.

Det var imidlertid CargoNet som fikk overvekten av stemmer i årets komitémøte på bakgrunn av sitt initiativ med å flytte varetransport i Nordland fra vei til tog. Initiativet er et samarbeid med ASKO, Nova-Sea og Meyership.

I innstillingen fra komiteen er det spesielt tre momenter som trekkes frem:

  • Kandidaten viser verdien av samarbeid med hele kjeden for å få til et miljøløft. Dette bør være et eksempel til etterfølgelse
  • Kandidaten har tatt et viktig initiativ i en del av landet hvor det av ulike årsaker er store utfordringer knyttet til transport av varer
  • Initiativet sikrer effektiv ressursutnyttelse av materiell, lavt miljøavtrykk og samtidig som det er et bidrar til å redusere risiko for ulykker på vei

Om prosjektet

Rent praktisk handler prosjektet om at CargoNet, i samarbeid med ASKO, Nova-Sea og Meyership, har  flyttet varetransport i Nordland fra vei til tog.  Miljøgevinsten av å fremføre varetransport på bane er stor, og for de overførte volumene på Nordlandsbanen alene utgjør den årlige reduksjonen mer enn 6.000 tonn CO2. 

Samarbeidet innebærer transport av dagligvarer til norske husholdninger på vei nordover og transport av fersk sjømat på vei sydover mot markedet. Samarbeidet har videre ført til daglig togtilbud med dagligvarer nordvendt og fisk i retur til og fra Helgeland. Samtidig gir dette økt togfrekvens til og fra Mo i Rana, Fauske og Bodø, noe som har gitt forbedret tilbud til alle brukere av Nordlandsbanen. 

En glad dag

Kun en liten gruppe var tilstede da adm. direktør Are Kjensli i NHO LT overrakte prisen til CargoNet.

– Det er veldig hyggelig å få overrekke en slik pris, spesielt midt i pandemien. Det er viktig at vi fokuserer på, og fremhever de positive initiativene som gjøres i bransjen i forhold til miljø. Det er jo også litt ekstra stas å få gjøre det her, på min tidligere arbeidsplass, sa Kjensli.

Han forklarte at det er ingen tilfeldighet at prisen i år er et litografi som heter «Glad dag» av Jan Harr.

– Jan Harrs nordnorske røtter og skildringer av nordnorsk natur passet bra til bakgrunnen for tildelingen av prisen, som er gods på bane til og fra Nordland. At motivet heter «Glad dag» er jo heller ikke feil, sa Kjensli.

Vil dele prisen med samarbeidspartnerne

– Det er hyggelig og gledelig at vi får tildelt en slik pris. Det er tøff konkurranse om denne prisen, og vi vinner i konkurranse med flere sterke konkurrenter og gode initiativer, sa Erik Røhne, adm. direktør i CargoNet under prisoverrekkelsen.

Han la raskt til at CargoNet naturlig nok ønsker å dele denne prisen med sine viktige samarbeidspartnere for at denne løsningen kom på plass.

– En stor takk til ASKO og Nova-Sea som frakter sitt gods med dette toget og for deres engasjement og tydelige ambisjon om å skape denne miljøvennlige og effektive transportløsningen, og også en stor takk til Meyership som gjennom sin lokale kunnskap og fleksibilitet bidrar til en helhetlig transportløsning for markedet, sa Røhne, som også rettet en stor takk til Åsmund Aanestad-Bakke, Knut Brunstad og Carl Fredrik Karlsen i CargoNet for deres bidrag til å få løsningen på plass.

– Ved siden av de miljøgevinster som oppnås erfarer vi også at togløsningen allerede har bidratt til å skape arbeidsplasser lokalt, noe som er spesielt viktig i den tiden vi nå går inn i. Tog har en sentral rolle i å oppnå de ambisiøse klimamålene vi har satt oss frem mot 2030, og vi vil fremover jobbe videre for å etablere flere miljøvennlige togløsninger, avsluttet Erik Røhne

Kilde: NHO LT

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.062