23948sdkhjf

48 av 53 veganlegg over 200 millioner uten korona-stans

Gode smitterutiner på veganleggene til Statens vegvesen, har gitt svært gode resultater. 48 av 53 veganlegg over 200 millioner kroner har håndtert koronapandemien uten anleggsstans i 2020.

En koronastenging for Norges største landbaserte byggherre ville fått store konsekvenser for framdrift, økonomi og ikke minst 15.000-20.000 ansatte i og rundt anleggsbransjen.

I samråd med helsemyndighetene og anleggsbransjen valgte Vegvesenet å holde hjulene i gang med effektive smitteverntiltak på alle anleggene. Det har vist seg å være et godt valg. Vegvesenet har sammen med entreprenør kun stanset anleggsarbeidet på fem vegprosjekter for kortere perioder:

  • Tre i Sørøst: E6 Vålerengatunnelen (Oslo), E18 Varoddbrua (Kristiansand) og E16 Randselva bru (Jevnaker)
  • Ingen i Midt.
  • En i Vest: Rv 13 Goteviktunnelen (Vik)
  • En i Nord: E69 Skarvbergtunnelen (Porsanger)

- Jeg er imponert av hva vi har fått til sammen med anleggsbransjen. Vi har også hatt god samhandling med sentrale og lokale helsemyndigheter, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen.

Som øverste sjef for rundt  850 ansatte i Utbyggingsdivisjonen i Statens vegvesen, og en omsetning på omlag 16 milliarder kroner, fryktet han at Vegvesenet måtte stenge ned veganleggene da koroanapandemien slo inn over Norge i mars.

Viktig å holde trykket oppe

Davik sier koronapandemien er en skummel motspiller, og at det er svært viktig å holde trykket oppe i det smitteforebyggende arbeidet helt fram til vaksinen har gjort jobben i Norge.  Vi har en kontinuerlig og tett dialog med bransjen om dette- Vi skal alle være fornøyde med jobben som er gjort for å holde maskinparken i gang på veganleggene våre.

- Det er svært lite som skal til før vi får et smitteinnbrudd som fører til full smittestans i et vegprosjekt, sier Davik.

Koronasmitten førte også til forsinkelser i anbudsarbeidet på E16 Bjørum-Skaret og E16 Kvamskleiva. Nå har begge prosjektene gjort gode valg av entreprenører

Opphav og kilder: Statens vegvesen

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109