23948sdkhjf

Retro - september 1992: Slo et slag for «mini-vogntog»

SEPTEMBER 1992:

Mercedes-Benz T1 var kongen blant tyngre varebiler og den posisjonen hadde modellen helt til den ble erstattet med Sprinter tre år senere.

 

For å bidra til å holde salget på et høyt nivå, gjennomførte Bertel O. Steen den landsomfattende karavanen «T1-Tour 92» som i løpet av noen uker besøkte 18 forhandlere som arrangerte kundetreff. Fagpressen fikk være med å forflytte de 11 bilene fra Røros til Oslo og ble behørig orientert om det brede programmet, den høye nyttelasten og de trekkvillige motorene som ble toppet av OM 602 som hadde en effekt på hele 95 hk. Også det gode førermiljøet ble kommentert hvor blant en servoforsterket clutch bidro til å gjøre arbeidsdagen lettere. Du verden som tiden går…

To av bilene i karavanen var utstyrt med relativt store varehengere. Budskapet her var økt fleksibilitet og bedre transportøkonomi. Kombinasjonen av varebiler med store tilhengere har aldri slått an i Norge. Til gjengjeld er svært mange slike utenlandskregistrerte kombinasjoner blitt stoppet her i landet på grunn av ulike overtredelser av norsk regelverk rundt eksempelvis løyve, tillatt totalvekt eller kjøre- og hviletid.

Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 9-1992:

  

Sties ble «EF-medlem»

Sties Termo-Transport stod for en stor del av den danske fiskeeksporten til Italia og etablerte i september 1992 et eget datterselskap i Padborg. 
– Etableringen i Danmark er gjort for både å komme nærmere markedet og få et fotfeste innenfor EF, uttalte utenlandssjef Anne Gina Svendby Fredriksen.
Selskapet holdt også på å bygge opp et nettverkssamarbeid med termodistributører i både Frankrike, Spania og i Nederland. 
Intensjonen var å styrke termobransjen i hele Europa. For også å være konkurransedyktige på stykkgods og mindre partier var et slikt samarbeid helt nødvendig sa utenlandssjefen.

Sparte 60 millioner i GTI-tempo

Allerede i løpet av GTI-prosjektets første år hadde ABB Nera spart 60 millioner kroner. Hos radiolinje- og satellittkommunikasjonsleverandøren stod GTI i denne sammenheng for gjennomløpstid, og prosjektet fokuserte primært på tid og kvalitet.
Kvalitetssjef Aage Heen viste til opptil 33 prosent reduksjon av gjennomløpstidene og en betydelig økning i effektiviteten. Samtidig var leveringspresisjonen forbedret med 50 prosent og konkurranseevnen med 25 prosent. Heen mente de største delene av de totale reduksjonene ville komme innenfor «hvitsnippområdene» - administrasjon, planlegging, ordrebehandling, tilbudsbehandling, innkjøp og driftsledelse. 
- GTI inkluderer ikke spesifikt kvalitet, men er ingen mening i å oppnå raskere gjennomløpstider hvis du ikke samtidig har topp kvalitet på alle prosessene, sa Heen, som mente at kombinasjonen GTI og TQM utgjorde en vinn-vinn-strategi.

KLIKK for alle artikler i Logistikk & Ledelse RETRO.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079