23948sdkhjf

Trosset nedgang på 15 prosent, diesel ruler på grønne skilter

VAREBILSALGET 2020 - ANALYSE : 

OFV sine tall for 2020 viser at også den ellers meget stabile kjøretøygruppen varebiler ble rammet av korona.

Mens de to årene 2018 og 2019 hadde rundt 37.500 registreringer på grønne skilter, måtte 2020-fasiten ned på 32.051 biler.

15 prosent reduksjon er imidertid hyggelige tall sammenliknet med andre yrkesbilgrupper. 

Toyota endelig på pallen igjen

Resultatlisten fra OFV har ellers både en og flere artige bevegelser. For eksempel at Toyota omsider er oppe blant topp tre igjen.

Det er jo egentlig ganske mange år side Hiace var selveste Norgesbilen - og likevel kjennes det helt riktig at Toyota nå gikk fram 21 prosent mens stort sett alle konkurrenter vek tilbake med 10 og 20 prosent.

For krumtappen hos Toyota er ikke en enkelt modell, men godt salg på alle fire varebilmodellene. Og en markedsandel på 12,6 prosent, bare 1,1 prosentpoeng bak Ford.

Det tyder på en organisasjon som er i ferd med å finne formen.

Og Maxus da!

Inn på selveste 10. plass kommer nyeste suksesstory fra RSA. 

Den elektriske kinabilen har tatt varebilnorge med storm, i det minste nok til å registrere 684 biler fordelt på modellene den lille e-Deliver 3 og store EV80.

Det gir en markedsandel på 2,1 prosent. e-Deliver 3 er også den neste mest solgte elektriske varebilen med 550 enheter.

Går sakte med mer elektrisk

Øverst av de elektriske modellene står som vanlig Nissan e-NV200 - og det ganske uten trusler med sine 995 biler.

Det er jo nesten så Nissan burde ha sponset fem stykker for å sprenge tusenlappen, eller?

Men selv om elbilene øker både i antall og markedsandel, går det fortsatt saktere enn folk i bransjen har spådd. Totalt 2564 elektriske varebiler er en økning på fine 27 prosent fra 2019.

Men fortsatt er elbilandelen kun 8 prosent av varebilene (inkludert bobiler). Det står for eksempel i sterk motsetning til personbilene, hvor over halvparten er elektriske.

Andre drivstoff varianter enn el og diesel går det imidlertid enda tråere med.

Varebiler med enten bensinmotor, gassmotor eller hybridmotor utgjør en prosent av totalmarkedet.

VW klart på topp - og diesel-transporter er kongen

Igjen. Med 3558 stykker, er VW Transporter den suverent mest sogte dieselbilen i Norge.

VW som merke klarer seg også rimelig bra på toppen. Selv med en nedgang på 21 prosent målt mot 2019, lander markedsandelen på 26,1 prosent - som er rundt regnet dobbelt så mye som Ford på andreplass.

Men vekser vi bildet mellom de forskjellige drivstoffalternativene, er det også klart at det er de elektriske konkurrentene som spiser av VWs store kake.

Det er kun registrert 33 elektriske Craftere i 2020. Som er færre enn det kinesiske BYD har registert med sine 38 elektriske T3.

10 på topp varebiler merkefordelt 2020

  1. VW, 8378 biler
  2. Ford, 4397 biler
  3. Toyota, 4042 biler
  4. Peugeot, 3272 biler
  5. Mercedes, 2951 biler
  6. Citroen, 1898 biler
  7. Nissan, 1363 biler
  8. Renault, 846 biler
  9. Opel, 691 biler
  10. Maxus, 684 biler

10 på topp varebiler modellfordelt 2020

  1. VW Transporter, 3558 biler
  2. VW Caddy, 3257 biler
  3. Mercedes Vito, 2168 biler
  4. Peugeot Partner, 2091 biler
  5. Ford Connect, 1493 biler
  6. Toyota Proace, 1406 biler
  7. Citroen Berlingo, 1331 biler
  8. Ford Ranger, 1232 biler
  9. Nissan NV200, 998 biler
  10. Ford Transit Custom, 993 biler

Kilde: OFV statistikk

Artikkelen er en del av vårt tema om Varebil og smartlogistikk.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.079