23948sdkhjf

Lindes nye reach-AGV: Løfter høyere og jobber raskere

Linde hevder at deres nye automatiserte skyvemasttruck R-MATIC setter en ny standard for løftehøyde og navigering i trange ganger. Ikke minst bidrar flere sensorer til at den arbeider langt raskere enn forrige generasjon.

Med en totalbredde på omtrent 1,5 meter opplyser Linde at det er den automatiserte skyvemasttrucken i segmentet som kan manøvrere i reolganger på bare 2,9 meters bredde. Takket være avansert programvare skal AGV-en lagre paller nøyaktig og effektivt i høyder opp til 11,25 meter, helt automatisk.

Effektiv og sikker navigering

Ved hjelp av geonavigasjonssystemet styres R-MATIC dynamisk gjennom lageret og mottar jobboppdrag direkte fra lagerstyrings- eller forretningssystemet via en sentral kontrollenhet.

Trucken er utstyrt med fire forskjellige sikkerhetslasere som er integrert i truckens chassis. Sammen danner de et 360-graders sikkerhetsfelt som kontinuerlig skanner omgivelsene og søker etter hindringer. I standardutførelse er R-MATIC utstyrt med støttesystemet Dynamic Mast Control som ved å utjevne mastens bevegelser gir en raskere og sikrere håndtering i store høyder. Også Linde BlueSpot, som advarer personell at trucken nærmer seg, er standard. Takket være det høye sikkerhetsnivået hevder Linde at AGV-en trygt kan samhandle med både mennesker og manuelle trucker.

Som tilvalg finnes blant annet sensorer som detekterer eventuelt overheng på pallen og advarer om den er for stor til å plasseres i reolen.

Nytt 3D-kamera

Den nye automatiserte skyvemasttrucken er også utstyrt med et innovativt 3D-kamera som ikke bare leser dimensjonene på pallen, men som bruker kameraet til å identifisere pallens plassering i reolen og justere gaflene deretter. Ifølge Linde muliggjør dette en enda mer presis håndtering ved arbeid både på bakkenivå, i reol eller på transportbånd.

Kan installeres som en frittstående enhet

Linde R-MATIC og tilhørende systemer kan installeres som en frittstående enhet. Det betyr at AGV-en kan fungere helt uavhengig og uten å være tilkoblet selskapets IT-system. Arbeidsoppgavene kan i stedet settes i gang manuelt på truckens berøringsskjerm. Trucken fungerer også som en hybridløsning, der man når som helst kan bruke den som en manuell truck ved å trykke på en knapp.

En annen ny funksjon er den autonome ladingen. R-MATIC er utstyrt med hurtigladende batterier og går helt alene til ladestasjonen.

Den norske Lindeimportøren Hesselberg Truck har opp gjennom årene levert flere AGV-er fra Lindes ROBOTICS-program, og produktsjef Stig André Fridlund opplyser at den nye generasjonen av den automatiserte skyvemasttrucken R-MATIC allerede er tilgjengelig for norske kunder.

Kilde: Linde

Artikkelen er en del av vårt tema om Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078