23948sdkhjf

Slik gikk det med de små lastebilene i det herrens år 2020

ANALYSE: De små er ikke så mange i antall, men her taper Scania stort for Volvo. Og Mercedes og MAN og Iveco tar hver sin klasseseier.

REGISTERINGSSTATISTIKK 2020:
Hvordan det gikk med lastebilklassen over 16 tonn – som utgjør det klart største og viktigste segmentet av lastebiler – kan du lese om du klikker her: Det var nedgang på 24 prosent fra 2019, konsolidering for de to svenske merkene, og Scania med klar markedsledelse.

MEN: For de de små lastebilene – dvs. i de tre vektklassene fra 3,5 til 16 tonn (og her tar vi med 16 til 22 tonn som bonus for Volvo) – er styrkeforholdet HELT anderledes.

Det kan innvendes at disse bilene er få i sammenlikning med antallet over 16 tonn. De er likevel også viktige byggeklosser i den totale infrastrukturen. Dessuten er det jo mange av oss som har startet lastebilkarrieren i det små, med de nostalgiske implikasjonene det gir.

Mercedes - konge av Sprinterklassen :)

3,5 til 7,5 tonn

Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er gode på statistikk, men noen mangler har de da, sett fra vårt ståsted. Den minste bilklassen 3,5 til 7,5 tonn, som vi tenker på de store varebilene klassifisert som lastebiler, er nemlig grundig infisert av bobiler i denne vektklassen.

Dersom vi inkluderer bobilene, ble det registrert 1739 biler, som er en nedgang på kun 4 prosent fra 2019. Det er nok et tall som vi kan tro aller mest gjenspeiler nordmenns Norges-sommer i 2020.

Men likevel, de store varebilene på lastebilskilter burde strengt tatt også være i etterspørsel nå som netthandel og hjemkjøring så til de grader tar av. Det som taler mot denne teorien er selvsagt det mye strengere kravet til førerkort på biler over 3,5 tonn.

Så la oss se på tallene vi har på de typiske lastebilmerkene – selv om noen bobiler kan ha sneket seg inn i tallene. Dette er 2020-tall målt mot 2019-tall:

  1. Mercedes – 187 biler, opp fra 178, altså 5 prosent vekst
  2. Iveco – 68 biler, opp fra 61 biler, altså 11 prosent vekst
  3. MAN – 40 biler, ned fra 42 biler, altså 5 prosent tilbake
  4. Volkswagen – 24 biler, ned fra 28 biler, altså 14 prosent tilbake
  5. Fuso – 23 biler, ned fra 30 biler, altså 23 prosent tilbake
  6. Renault - 10 biler, ned fra 17 biler, altså 41 prosent tilbake
  7. Ford - 3 biler, samme med 3 biler, altså uendret
  8. Fiat - 1 biler, opp fra 0 biler, altså prosentvis utrolig mye
  9. DAF - 0 biler, ned fra 2 biler, altså prosentvis ganske voldsomt.

Dette segmentet består altså av drøyt 350 biler 2020, mer eller mindre uendret fra 2019. Det er jo ikke så verst.

Mercedes har styrket seg. Og det mest interessante er kanskje at lastebilprodusenten MAN har tatt klar ledelse over Volkswagen med samme bil: TGE/Crafter.

Iveco Daily er en av de tøffeste små lastebilene på markedet.

7,5 til 10 tonn

Dette er tradisjonelt et uhyre lite segment – klemt mellom alle stoler. I 2020 gikk totalvolumet ned til 38 biler, fra 49 biler i 2019.

Men det er likevel hele seks merker med i spillet:

  1. Iveco, klar markedsleder med 16 biler.
  2. Renault, med 8 biler.
  3. Delt mellom DAF og MAN med 6 biler hver.
  4. Mercedes med 2 biler.
  5. Toyota med 0 biler, men 1 bil i 2019.

Her står Iveco på topp av pallen. Likevel er det helt klart Toyotaen fra 2019 som stjeler overskriften, for en så tung Toyota har jeg ikke sett før! Dette må vi skaffe rede på fra folket i Svelvikveien!

Vakre MAN TGL bidrar til klasseseier.

10 til 16 tonn – og 16 til 22 tonn

Dette er den klart viktigste klassen av de små - om vi snakker om de lokale og regionale lastebilene som utfyller de store lang- og tungtransportbilene.

Som mange har fått med seg, har de klassiske 10-16 tonnerne krympet i antall i mange år. Men dette betyr faktisk ikke at bilsegmentet forsvinner, det betyr mest at vi finner dem igjen i samleposten over 16 tonn – rettere sagt i klassen 16 til 22 tonn.

Men også i disse to gruppene fra 10 til 22 tonn har det i 2020 vært korona-tilbakegang i antall registrerte biler på linje med de store.

Det mest spektakulære er derfor segmentet 16 til 22 tonn, hvor Scania har bommet kraftig på formen fra 2019 – og overlatt kronen til Volvo i 2020.

10-16 tonn gikk tilbake 26 prosent til total 124 biler

  1. MAN - 54 biler, opp fra 52, altså 4 prosent vekst
  2. Mercedes – 43 biler, ned fra 68 biler, altså 37 prosent tilbake
  3. Volvo – 12 biler, ned fra 26 biler, altså 54 prosent tilbake
  4. DAF - 7 biler, opp fra 5 biler, altså 40 prosent vekst (!)
  5. Iveco - 4 biler, ned fra 11 biler, altså 63 prosent tilbake
  6. Renault - 2 biler, ned fra 5 biler, altså 60 prosent tilbake

 

Nye FM imponerte da vi kjørte den i høst. Foto: Haakon Førde

16-22 tonn gikk tilbake hele 35 prosent.

  1. Volvo - 119 biler, opp fra 115, altså 4 prosent vekst
  2. Scania – 114 biler, ned fra 212 biler, altså 46 prosent tilbake
  3. Mercedes – 80 biler, ned fra 134 biler, altså 40 prosent tilbake
  4. MAN - 66 biler, ned fra 123 biler, altså 46 tilbake
  5. Renault - 41 biler, ned fra 50 biler, altså 18 prosent tilbake
  6. DAF - 10 biler, ned fra 25 biler, altså 60 prosent tilbake
  7. Iveco – 2 biler, ned fra 7 biler, altså 71 prosent tilbake

Opphav og kilder: OFV, Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.204