23948sdkhjf

Har du en container eller ti på lur? Det kan være gull nå

Markedet er støvsugd for kapasitet.

GLOBAL LOGISTIKK:

"Verden er løbet tør for ledige containere".

Det er vår søsterportal Transportmagasinet.dk som i dag bringer denne lett både dramatisk og burleske situasjonsrapporten fra fra verdens største containerrederi, A.P. Møller-Mærsk.

I følge vår danske søster har rederiet lett med lys og lykte over den ganske verden, fra leasingselskaper til containerproducenter.

- Alle disponible containere er ganske enkelt ude at arbejde i øjeblikket, lyder det fra Vincent Clerc, som er kommerciel direktør hos A.P. Møller-Mærsk.

Forklaringen på situasjonen er et år 2020 som i like store deler har sett den dypeste bunn og råeste klatring. Først fullstendig nedstenging - og deretter at forbrukere i USA og Europa har satt seg bak internett og bestilt flatskjermer, sofaer og hagemøbler til den helt store gullmedaljen.

- Denne mærkværdige situation havde ingen forudset og det har skabt nogle udfordringer, som vi aldrig har oplevet før, forklarer Vincent Clerc.

Containerrederiene reagerte i første omgang på krisen ved å ta skip og containere ut av drift. Men det ga jo bare ekstra utfordringer med å snu skuten 180 grader når ting plutselig eksploderte igjen.

Resultatet er som vi tidligere har nevnt at prisene på å transportere en standardcontainer fra Asia til Europa nå ligger på et historisk nivå. Selv med Europa nå på vei inn i tredje nedstenging, ser Clerc ingen tegn til at ratene synker igjen. 

Han forteller at containerbransjen nå står på for å holde den globale containerinfrastrukturen på tilstrekkelig nivå. Det betyr at det går store mengder tomme containere fra Europa og USA i hurtigst mulig retur til Asia igjen.

Opphav og kilder: transportmagasinet.dk

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078