Volvo stanset produksjonen av lastebiler i Gent i forrige uke
RÅVARER, PRODUKSJON, LOGISTIKK:
Ved Volvo Trucks fabrikk i belgiske Gent stoppet produksjonen helt i forrige uke. Det er mangel på halvledere global som ligger bak produksjonsstansen.
Tilpassing til redusert tilgang
– For oss som produsere bilerhar det blitt et globalt flaskehalsproblem med en mangel på halvledere. Det gjør at vi må anpasse vår produksjon til balansen er kommet tilbake, og derfor har vi måttet stanse vår linjeproduksjon i Gent nylig, forteller Volvos pressesjef Claes Eliasson til blant annet Reuters.
Eliasson forteller at produksjonen vil tas opp igjen snart, men det er likevel en mulighet at konseptet med «stoppdager» må tas i bruk igjen ved andre Volvo-fabrikker.
– Vi kommer helt sikkert til å måtte anpasse produksjonen også ved andre fabrikker i løpet av første kvartal. Det kommer til å bli «stoppdager» og være litt sånn fra og til slik at vi må fatte lokale taktiske beslutninger anlegg for anlegg når det gjelder produksjonen, sier han.
Årsakene til mangel på halvledere tilskrives av eksperter både koronapandemien og handelskrigen Trump førte mot Kina. Hva halvledere er og virker kan du lese om på tu.no
Kan bli et problem for Tuve-fabrikken
Foreløpig er ikke Volvos produksjon i Sverige særlig påvirket av halvleder-mangelen, men fabrikken i Tuve/Gøteborg må kanskje også stanse sin produksjon.
Og da snakker vi potensielle forstyrrelser også for volumet av norske Volvo-kunder.
Volvo har likevel et godt håp om å kunne ta igjen ordrene som har hopet seg opp når balansen på verdensmarkedet for halvledere er tilbake i normalt gjenge igjen.
– Vi har en enormt sterk etterspørsel etter våre produkter og vi har fortsatt høye produksjonstall, men hadde vi hatt ubegrenset tilgang på halvledere ville vi kunne produsere mye mer, avslutter Claes Eliasson.
Opphav og kilder: Plastnet.se, Reuters, digi, volvo, wiki