23948sdkhjf

Sprinter får ny drivlinje

Ny motor, ny girkasse og nytt firehjulsdriftssystem skal by på økt kjørekomfort, der flere elementer er hentet fra personbil-porteføljen.

Mercedes-Benz Sprinter får en teknologioppdatering hvor den nye dieselmotoren OM 654 med Euro 6-d-klassifisering er kjernen. 2,0-literen som er kjent fra Mercedes-Benz personbilporteføljen har fire sylindre og vil være tilgjengelig i tre effekt-alternativ med 150, 170 og 190 hestekrefter.

Ny 9-trinns automat

Sprinteren vil da også ta i bruk 9G-TRONIC automatgirkassen. Med Drive Select og girhendlene på rattet kan føreren gripe inn manuelt. Et annet plusspunkt er at 9G-TRONIC automatgir krever like lite installasjonsplass som forgjengeren 7G-TRONIC PLUS, til tross for to ekstra gir. Den 6-trinns manuelle girkassen forblir uendret i modellserien. 

Torque-on-demand

Den tredje teknologioppdateringen er et nytt firehjulsdriftssystem, med Torque-on-demand i Sprinter 4×4, som vil erstatte det nåværende systemet. I motsetning til forgjenger-systemet, som førte 35 prosent av dreiemomentet til fronten, og 65 prosent til bakakselen, kan dette fordele dreiemomentene fullt variabelt mellom for- og bakaksel avhengig av situasjonen og uten interaksjon fra sjåføren (Torque-on-demand). Fullstendig variabel dreiemomentfordeling sikres av en elektronisk kontrollert kløtsj. Hvis kløtsjen kobles ut ved normal kjøring, driver bakakselen bilen helt. Når kløtsjen er aktivert, spiller forakselen inn. En ytterligere fordel er at det nye systemet gir en høyere komfort gjennom automatisk momentfordeling, og fungerer derfor også mye mer stille.

Den nye Sprinter 4x4 vil være tilgjengelig i kombinasjon med motoren OM 654 på 190 hk og 9G-TRONIC automatgir, med en totaltvekt fra 3,5 tonn, og helt opp til 5,5 tonn.

Den nye modellen forventes på norske veier i begynnelsen av 2022.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Mercedes-Benz Norge

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094